Hej
Jag är inte helt säker på hur 1245:an gör, men på min 1110 (och Nibe gör ungefär lika på alla modellerna) så går det till på följande sätt:
För varje grads avvikelse mellan rumstemperatur och inställd temperatur på rumsgivaren, så justeras framledningstemperaturen med tex 4 grader (kan på min ställas imn mellan 0 och 6 grader per grads avvikelse, men jag har för mig att man på senare modeller bara kan ställa in upp till 4 grader).
Om du tex vill ha 13 grader i rummet, så ställer du in rumsgivaren på denna temperatur (man måste kolla på pumpdisplayen för att få rätt temp). Om det då är 20 grader i rummet så sänks den framräknade framledningstemperaturen med 7x4=28 grader, vilket gör att ett eventuellt gradminutunderskott snabbt byts i ett överskott och pumpen stannar en längre tid och förmodligen ända tills dess att rumstemperaturen börjar närma sig de inställda 13 graderna. Först när rumstemperaturen går under 13 grader så börjar denna mekanism att öka den framräknade framledningstemperaturen. När man tex har kommit ner till 12 grader så ökas framledningstemperaturen med 1x4=4 grader och ett gradminutunderskott uppstår igen och pumpen startar såsmåningom.
För mig fungerar detta utmärkt och jag brukar ha en temperaturavvikelse mot den inställda temperaturen på under 1/2 grad. Jag har då ställt in innegivarens påverkan på framledningstemperaturen på maxvärdet 6 grader på avvikelsegrad och det använder jag även för att hålla rätt rumstemperatur vid stark solinstrålning eller kraftig blåst (som påverkar mitt inte helt täta hus.
Det som jag dock inte gillar med Nibes rumsgivare är dels att man inte på givaren kan se vilken temperatur som man har ställt in, utan måst knata ner till pumpen för att kolla displayen (man lär sig dock efter ett tag hur man skall ställa vredet för olika temperaturer), dels att den har så stort temperaturinställningsområde att minsta lilla felinställning ger en eller flera graders fel(även detta går att lära sig att hantera men det finns ingen annan i mitt hushåll än jag som kan ställa in rumsgivaren rätt.