Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ES 280 bytas mot vad? IVT490, NIBE 310P eller kanske ES 50  (läst 9572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trilithon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej  *vinkar*,

Detta är mitt första inlägg här på forumet och jag hoppas verkligen att Ni kan hjälpa mig.
När vi flyttade in i vårt hus för 1 ½ år sedan stod där en ES 280 från 1988. Vi misstänker att den är på god väg att ge sig så vi letar nu efter en ersättare. Vi är båda noviser när det gäller husklimat min sambo och jag så jag skulle verkligen uppskatta all hjälp vi kan få. Risken finns ju att man vid val av fel leverantör blir påprackad en större investering än nödvändigt.
Vi tycker idag att mängden och värmen på vv varierar och speciellt mellan sommar-vinter då vi sommartid har väldigt lite varmvatten. Eftersom vi saknar manualer och vi inte får tag i dem hos den tidigare installatören så vet jag inte hur jag skall felsöka.

Huset vi bor i är ett 120 kvm stort Götenehus i trä från -88 och ligger i norra Bohuslän vid vattnet. Någorlunda välisolerat men man kunde önska lite mer. Vattenburen värme via radiatorer och som sagt en ES 280 FLVP (inbyggd 200l vv beredare) med enbart luftpsalter som lufttillförsel.

Jag har varit i kontakt med en installatör som vill offerera oss en IVT490 eller ev. en NIBE Fighter 310P. Han kunde inte erbjuda mig ComfortZone ES 50 så därför inväntar jag offert även ifrån dem. Man vill väl skaffa en lösning där tillskottselen är så liten som möjligt och då verkar ju ES 50 som en given vinnare men jag är lite orolig för att den bara har 2 år på nacken. Sedan vet jag inte om vi har ett tillräckligt stor luftflöde för att tillgodogöra oss ES 50's påstådda 5kW.
NIBE har ju varit lite överrepresenterad i felstatistiken så det är ju också ett orosmoln.

Vi är fyra personer i hushållet varav 2 små barn och det badas ett par gånger i veckan så vv behovet är någorlunda stort. Skall man sattsa på en extra vv beredare eller räcker det med de inbyggda i dagens moderna VP? Skall man kanske byta radiatorer till fläktkonvertorer?

Detta forum har varit till stor nytta hjälpt mig öka mina begränsade kunskaper om FLVP.
Som sagt, jag är tacksam för alla tips jag kan få, det är så svårt att ställa frågor till installatören om man inte vet vad man skall fråga efter  :) !

Mvh
Trilithon

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ES 280 bytas mot vad? IVT490, NIBE 310P eller kanske ES 50
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2005, 09:26:29 »
Om Comfortzones kalkyl ekonomiskt blir lika bra som de övriga så skulle jag rekomendera den, strömmen lär inte bli billigare så med lite högre uteffekt så lär besparingen öka om du köper den värmepump som har högsta uteffekten, precis som du säger kan du dock inte räkna med 5 kW uteffekt i ert reltivt lilla hus, ventilationsbehovet är inte så stort att värmepumpen försörj med tillräckligt mycket luft för att kunna lämna full uteffekt.

Räkna kanske med 3-4 kW i uteffekt på CE50, vad de andra ger för uteffekt varierar säkert med beroende på ventilationsflödet, men det vet jag inte säkert, kanske är det bara COP som blir sämre med mindre luftflöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Trilithon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, tack för snabbt svar!  :)
För att ytterliggare visa på min okunnighet så kommer då följdfrågan:
Vad är skillnaden på uteffekt och COP?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: ES 280 bytas mot vad? IVT490, NIBE 310P eller kanske ES 50
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2005, 10:22:16 »
COP (Coefficient Of Performance) är uteffekt/ineffekt, dvs hur många gånger mera effekt du får ut jämfört med matar in.

Om du matar in 1 kW i en pump som ger 3 kW ut så har du en COP på 3.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Jag vill änn en gång påtala i detta forum att man borde ej ensidigt titta på COP verkningsgraden av en VP i ett system.

Jag anser det viktigaste är vad ger värmepumpen ut i värme eller energi vid olika temp oberoende av vad man har i COP.

Räcker den ena eller den andra VP till för bostadens värme/energi behov. Högt COP säger ej att man vintertid sparar mer el än med lägre COP om VP ej klarar att tillgodose värmebehovet.


Men en kombination av COP+Uteffekt vid olika temp jämför man hur effektiv VP systemet är. Sommartid med lågt effektbehov kan VP ge många gånger för stor effekt ut. Varvtalt reglering som Comfortzon har förespråkar jag på alla VP anläggningar.
« Senast ändrad: 10 juli 2005, 13:47:37 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Trilithon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, finns det någon formel som en "vanlig dödlig" som mig kan använda där man kan räkna ut husets värme/enerig behov och sedan översätta det till hur mycket effekt som krävs av VP utan att tillföra el (eller minimalt med el)? Jag är som sagt fortfarande lite vilsen inom begreppen och tekniken för FLVP.

Tack för att ni tar er tid och har överseende med min bristande kunskap för övrigt!
 :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ES 280 bytas mot vad? IVT490, NIBE 310P eller kanske ES 50
« Svar #6 skrivet: 01 juli 2005, 14:43:30 »
Ok, finns det någon formel som en "vanlig dödlig" som mig kan använda där man kan räkna ut husets värme/enerig behov och sedan översätta det till hur mycket effekt som krävs av VP utan att tillföra el (eller minimalt med el)? Jag är som sagt fortfarande lite vilsen inom begreppen och tekniken för FLVP.

Tack för att ni tar er tid och har överseende med min bristande kunskap för övrigt!
 :)

Det går att räkna om man kollar på husritningarna (vägg, tak och golvytor samt isolertjocklek + fönster och dörrar).

Men man kan ju alltid uppskatta mellan tumme och pekfinger och då tror jag.... hmmmm.... öhhhhh... 15-18 MWH/år kanske?

I så fall behöver du... hmmmmm...  ca max 4-5 kW VP effekt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Trilithon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Enligt en av de leverantörer jag pratat med så avrådde han mig från att sätta upp en innegivare eftersom den enligt honom "inte representerar värmen i hela huset".

Huset i fråga har en relativt öppen planlösning så om man sätter den i hallen mellan våningarna så borde det väl hjälpa mer än stjälpa?

Vidare nämnde han att om jag valde en Comfortzone (vilket han också avrådde från pga att de var nya på marknaden) så behövde jag isolera om frånluftskanalen pga den lägre tempen, stämmer det?

Vi är som sagt fyra i familjen, 2 vuxna +2 småbarn med något högre varmvattenbehov än normalt då det badas en del, och jag frågade om VV beredaren i IVT 490 (167 L) räckte till för att täcka det behovet. Han försäkrade att han aldrig hört talas om en familj som inte klarade sig på den volymen.

Har han rätt eller fel enligt Era meningar och skall man kanske bortse ifrån denna leverantör?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ES 280 bytas mot vad? IVT490, NIBE 310P eller kanske ES 50
« Svar #9 skrivet: 07 juli 2005, 16:40:07 »
Enligt en av de leverantörer jag pratat med så avrådde han mig från att sätta upp en innegivare eftersom den enligt honom "inte representerar värmen i hela huset".

Huset i fråga har en relativt öppen planlösning så om man sätter den i hallen mellan våningarna så borde det väl hjälpa mer än stjälpa?

Du har rätt, jag har själv en rumsgivare och är jättenöjd med min.

Citera
Vidare nämnde han att om jag valde en Comfortzone (vilket han också avrådde från pga att de var nya på marknaden) så behövde jag isolera om frånluftskanalen pga den lägre tempen, stämmer det?

Det är möjligt att en Comfortzone kyler frånluften så mycket att den ställer högre krav på isoleringen än vanliga FLVP?  :-\

(Det finns några på detta forum som kör Comfortzone men jag har inte läst något negativt om denna VP från dem.)

Citera
Vi är som sagt fyra i familjen, 2 vuxna +2 småbarn med något högre varmvattenbehov än normalt då det badas en del, och jag frågade om VV beredaren i IVT 490 (167 L) räckte till för att täcka det behovet. Han försäkrade att han aldrig hört talas om en familj som inte klarade sig på den volymen.

Har han rätt eller fel enligt Era meningar och skall man kanske bortse ifrån denna leverantör?

Kan det månne vara en IVT-säljare?  knUp

167 liter räcker till ett bad men sen får man vänta med duschen ett tag, har du större badkar än normalt så räcker inte denna vattenvolym till.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: ES 280 bytas mot vad? IVT490, NIBE 310P eller kanske ES 50
« Svar #10 skrivet: 08 juli 2005, 13:45:09 »
Enligt en av de leverantörer jag pratat med så avrådde han mig från att sätta upp en innegivare eftersom den enligt honom "inte representerar värmen i hela huset".

Huset i fråga har en relativt öppen planlösning så om man sätter den i hallen mellan våningarna så borde det väl hjälpa mer än stjälpa?

Vidare nämnde han att om jag valde en Comfortzone (vilket han också avrådde från pga att de var nya på marknaden) så behövde jag isolera om frånluftskanalen pga den lägre tempen, stämmer det?

Vi är som sagt fyra i familjen, 2 vuxna +2 småbarn med något högre varmvattenbehov än normalt då det badas en del, och jag frågade om VV beredaren i IVT 490 (167 L) räckte till för att täcka det behovet. Han försäkrade att han aldrig hört talas om en familj som inte klarade sig på den volymen.

Har han rätt eller fel enligt Era meningar och skall man kanske bortse ifrån denna leverantör?

Blir så trött ;) Redan med befintlig maskin skall avluften vara tillräckligt kondensissolerad så där skall det inte bli problem med ett byte.

Rumsgivare eller inte? Fungerar det bra med rumsgivare använd det, men i en del hus med mekanisk frånluft fungerar det inte med innegivarstyrning och då får man använda utegivarstyrning.

När det gäller varmvattenkapacitet vet jag "många"  8) som är missnöjda med varmvattenkapaciteten hos både Nibe 310 och Ivt 490 men det är som det är. Den befintliga 280:n hade bättre varmvatten kapacitet därmed inte sagt att den gick mer ekonomiskt. När den fungerar som den skall.

ComfortZone eller inte? Själv är jag skeptisk till leverantören och deras lovord då jag inte fått vettiga svar på  det jag vill ha svar på?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ES 280 bytas mot vad? IVT490, NIBE 310P eller kanske ES 50
« Svar #11 skrivet: 10 juli 2005, 11:37:29 »
Enligt en av de leverantörer jag pratat med så avrådde han mig från att sätta upp en innegivare eftersom den enligt honom "inte representerar värmen i hela huset".

Huset i fråga har en relativt öppen planlösning så om man sätter den i hallen mellan våningarna så borde det väl hjälpa mer än stjälpa?

Vidare nämnde han att om jag valde en Comfortzone (vilket han också avrådde från pga att de var nya på marknaden) så behövde jag isolera om frånluftskanalen pga den lägre tempen, stämmer det?

Vi är som sagt fyra i familjen, 2 vuxna +2 småbarn med något högre varmvattenbehov än normalt då det badas en del, och jag frågade om VV beredaren i IVT 490 (167 L) räckte till för att täcka det behovet. Han försäkrade att han aldrig hört talas om en familj som inte klarade sig på den volymen.

Har han rätt eller fel enligt Era meningar och skall man kanske bortse ifrån denna leverantör?

Jag har en Autoterm 190F (det samma som IVT 490) i ett hus på 150Kvm. Installerad den 18 Jan 2005. Den har fungerat bra tills nu. Vi har en innegivare som är monterad på väggen i hallen och en utegivare på norra sidan av huset. Samspelet mellan inne givare, utegivare, värmepump och huset är ren "magic". På vinter innomhus temp är konstant mellan 21,5 och 22 grader. Jag har haft en annan VP tidigare (annan tillverkare med enbart innegivare) och då pendlade inomhus temp mellan 19 och 22,5 grader- mkt obehagligt inomhus klimat. Den var desutom bullrig och vi hade sömn svårigheter på natten pga buller och vibrationer. Den var desutom opålitlig och larmade hela tiden och stannade när vi var borta en helgen (mitt på vintern!). Den kastades ut efter tre månaders prov försök. Den skulle ha sparat mer el men vad är besparring värt när man kan inte sova på natten pga buller och larm. Slutsats- inne givare och utegivare tillsammans är bra.

Ju lägre frånlufts temp desto mer isolering av från lufts kanal=sant. Jag har en extra isolerat frånluftskanal pga den första värmepumpen. Jag har oxo en mer ljudisolerat kanal pga den första pumpen.

Vi är också fyra i familjen (en tonåring och en nästan tonårig). En av de två ton åringar använder lika mkt varm vatten som vi två vuxna tillsammans. Vänta tills de blir stora! Vi använder dusch mest och inte badkar. På sommar har pumpen klarat sig utan att behöva eltillskott. På vinter måste eltillskott gå inn för att värma vatten. Den klarar inte både värme och varm vatten på vinter (effekten är bara 2KW) utan tillskott. Enligt min installätör har han löst hög varm vatten behöv hos en annan familjen, genom att koppla inn en extra varm vatten bredare tillsammans med Autoterm 190, och den fungerar mer som en varmvatten reservoir. Om man har 13KW eltillskott på IVT 490, då tror jag att ni kommer att klara er med varm vatten, men det kostar mer i elkostnad. Den högsta eltillskott som jag har sätt på min VP har varit runt 4KW på vinter.
Hoppas det hjälper!
Raj.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad nadine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Byte av frånluftsvärmepump eller......
« Svar #12 skrivet: 08 maj 2008, 22:37:14 »
Har en ES 480 som larmar blinkande sken  8.0" fel  värmepump". Ärvärde  21  1,0. Om jag knappar bort uppgiften så går värmepumpen barain  under ca 30 sek. Om behov finns i huset så går elpannan in istället.  Efter ca 30-60 så larmar pannan igen. För 6 år sedan bytte jag kompressor. Pannan är 16 år. Vad kan vara fel?

Funderar på att byta  till Nibe, IVT eller något annat märke. Har i dag frånluftsvärmepump ES 480 som värmer huset 168 kvadrat. Sutteränghus med golvvärme. Årsförbrukning inkl hushållsel 19000. antal personer 3. Kom gärna med förslag på lämplig frånluftspump.


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!