0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, finns det någon formel som en "vanlig dödlig" som mig kan använda där man kan räkna ut husets värme/enerig behov och sedan översätta det till hur mycket effekt som krävs av VP utan att tillföra el (eller minimalt med el)? Jag är som sagt fortfarande lite vilsen inom begreppen och tekniken för FLVP.Tack för att ni tar er tid och har överseende med min bristande kunskap för övrigt!
Enligt en av de leverantörer jag pratat med så avrådde han mig från att sätta upp en innegivare eftersom den enligt honom "inte representerar värmen i hela huset". Huset i fråga har en relativt öppen planlösning så om man sätter den i hallen mellan våningarna så borde det väl hjälpa mer än stjälpa?
Vidare nämnde han att om jag valde en Comfortzone (vilket han också avrådde från pga att de var nya på marknaden) så behövde jag isolera om frånluftskanalen pga den lägre tempen, stämmer det?
Vi är som sagt fyra i familjen, 2 vuxna +2 småbarn med något högre varmvattenbehov än normalt då det badas en del, och jag frågade om VV beredaren i IVT 490 (167 L) räckte till för att täcka det behovet. Han försäkrade att han aldrig hört talas om en familj som inte klarade sig på den volymen.Har han rätt eller fel enligt Era meningar och skall man kanske bortse ifrån denna leverantör?
Enligt en av de leverantörer jag pratat med så avrådde han mig från att sätta upp en innegivare eftersom den enligt honom "inte representerar värmen i hela huset". Huset i fråga har en relativt öppen planlösning så om man sätter den i hallen mellan våningarna så borde det väl hjälpa mer än stjälpa?Vidare nämnde han att om jag valde en Comfortzone (vilket han också avrådde från pga att de var nya på marknaden) så behövde jag isolera om frånluftskanalen pga den lägre tempen, stämmer det?Vi är som sagt fyra i familjen, 2 vuxna +2 småbarn med något högre varmvattenbehov än normalt då det badas en del, och jag frågade om VV beredaren i IVT 490 (167 L) räckte till för att täcka det behovet. Han försäkrade att han aldrig hört talas om en familj som inte klarade sig på den volymen.Har han rätt eller fel enligt Era meningar och skall man kanske bortse ifrån denna leverantör?