0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okey,då förstår jag.Den funkar som min Zubadan då,fast jag har gas imellan inne och utedel.Du får alltså en "knäpptank"på ditt vis,ingen volymförstorare,dina många start och stopp kommer du antagligen fortfarande att ha kvar.För att minska ant.start och stopp måste volymen imellan innedel och utedel förstoras.Jag trodde att du ville ha volymförstoring,mitt misstag Thumbsup//Thommy J
Hur menar du? Det blir ju en större vattenmängd vilket ökar trögheten i systemet. Nån effekt på antalet starter borde det ju ha
Citat från: purjo__ skrivet 13 september 2010, 11:10:29Hur menar du? Det blir ju en större vattenmängd vilket ökar trögheten i systemet. Nån effekt på antalet starter borde det ju ha HejJag tänker såhär:På sommaren vill man ha ner ant.start och stopp på din värmepump.Du har inget värmebehov,så värmepumpen arbetar bara för vv,din knäpptank har du ingen nytta av då ioch med att du sätter in den på radiatorkretsen.Öka då ist.volymen i elpannan,så värmepumpen får mera vatten att jobba imot.montera in t.ex ett exp.kärl på 75-100l på returledningen till värmepumpen då har du ökat volymen som värmepumpen jobbar med.Att sätta tanken på returen till VP'n vet jag inte om det är nån bra ide... Då kommer ju tanken att värmas till 55 grader vid VV-körning. Sen när eplannan växlar till radiatorsystemet så kommer ju hela tankens volym att pumpas via VP'n ut på radiatorerna. Hur beter sig VP'n när de tror att rad-returen är 55 grader? sen kan man ju styra det med 2st ventiler så man kan koppla förbi kärlet vintertid.jag har gjort såhär ett flertal ggr och det funkar fin-fint//Thommy J
Citat från: purjo__ skrivet 13 september 2010, 11:10:29Hur menar du? Det blir ju en större vattenmängd vilket ökar trögheten i systemet. Nån effekt på antalet starter borde det ju ha HejJag tänker såhär:På sommaren vill man ha ner ant.start och stopp på din värmepump.Du har inget värmebehov,så värmepumpen arbetar bara för vv,din knäpptank har du ingen nytta av då ioch med att du sätter in den på radiatorkretsen.Öka då ist.volymen i elpannan,så värmepumpen får mera vatten att jobba imot.montera in t.ex ett exp.kärl på 75-100l på returledningen till värmepumpen då har du ökat volymen som värmepumpen jobbar med.sen kan man ju styra det med 2st ventiler så man kan koppla förbi kärlet vintertid.jag har gjort såhär ett flertal ggr och det funkar fin-fint//Thommy J
Citat från: T.Johansson skrivet 13 september 2010, 20:16:10Citat från: purjo__ skrivet 13 september 2010, 11:10:29Hur menar du? Det blir ju en större vattenmängd vilket ökar trögheten i systemet. Nån effekt på antalet starter borde det ju ha HejJag tänker såhär:På sommaren vill man ha ner ant.start och stopp på din värmepump.Du har inget värmebehov,så värmepumpen arbetar bara för vv,din knäpptank har du ingen nytta av då ioch med att du sätter in den på radiatorkretsen.Öka då ist.volymen i elpannan,så värmepumpen får mera vatten att jobba imot.montera in t.ex ett exp.kärl på 75-100l på returledningen till värmepumpen då har du ökat volymen som värmepumpen jobbar med.sen kan man ju styra det med 2st ventiler så man kan koppla förbi kärlet vintertid.jag har gjort såhär ett flertal ggr och det funkar fin-fint//Thommy J Hur får du fram det varma vattnet från volymförstoraren till beredaren på sommaren är väl cirkpumpar avstängda.
Hur får du fram det varma vattnet från volymförstoraren till beredaren på sommaren är väl cirkpumpar avstängda.
Citat från: smurfen72 skrivet 13 september 2010, 21:39:12Hur får du fram det varma vattnet från volymförstoraren till beredaren på sommaren är väl cirkpumpar avstängda.Hej igen och ursäktasystemet jag pratar om bygger på separata cirkpumpar till huset och vp-laddning.Har installerat ctc ett par år och är inne på deras system.Nu är det ju växelventil och mitt förslag fallerar //Thommy J
Låter ctc laddpumpen snurra hela sommaren borde inte den gå när den laddar pannan.
Citat från: smurfen72 skrivet 13 september 2010, 22:18:46Låter ctc laddpumpen snurra hela sommaren borde inte den gå när den laddar pannan.Helt riktigt och då får man längre gångtid.Pratade igår med min f.d försäljare på AutoTerm nu Bosch,och mitt förslag var riktigt även om det gällde växelventil.Med andra ord sätt kärlet på returen imellan v/p och elpanna så får man volymökningen och start/stopp minskar i antalet.Man vill med andra ord öka volymen imellan v/p och elpanna,inte hus-sidans volymMan får alltså ingen "knäpptank"på detta vis enbart volymökning.//Thommy J
Hur bra blir det egentligen? Då värmer man ju tanken till 55 grader vid VV-körning. När sedan elpannan kopplar om till värmekörning så kommer ju det varma vattnet att pumpas genom VP'n (och värmas ytterligare) och vidare ut till radiatorerna.När systemet återigen kopplar om till VV-produktion så måste man återigen värma upp tanken (värme som inte kommer varmvattnet till godo)Men, jag kanske tänker helt fel...
Tycker det låter konstigt om laddpumpen ska gå hela tiden även om rören är isolerade så blir det förluster. Tycker det bör vara bäst om vpn går tills rätt temp är uppnådd i beredaren sen stänger den av laddpumpen har för mej att ctc har nån sån funktion förutom vid - grader pga frysrisk.
Citat från: purjo__ skrivet 15 september 2010, 13:47:39Hur bra blir det egentligen? Då värmer man ju tanken till 55 grader vid VV-körning. När sedan elpannan kopplar om till värmekörning så kommer ju det varma vattnet att pumpas genom VP'n (och värmas ytterligare) och vidare ut till radiatorerna.När systemet återigen kopplar om till VV-produktion så måste man återigen värma upp tanken (värme som inte kommer varmvattnet till godo)Men, jag kanske tänker helt fel... Min anläggning kopplar inte om till värmekörning på sommaren(enbart vv om jag vill det).Hur mycket "värmevatten"pyttsar den ut på sommaren vid omslag ifrån vv till husvärme?Min "pyttsar"ut ca 45L och det tömmer man inte 100l kärlet på.//Thommy J
Mitt i sommaren är det kanske inget problem, men nu på hösten är värmeproduktionen igång. framledningstempen ligger på ~25 grader så det blir ganska stor skillnad om det helt plötsligt blir 55 grader istället...
Citat från: smurfen72 skrivet 15 september 2010, 16:26:32Tycker det låter konstigt om laddpumpen ska gå hela tiden även om rören är isolerade så blir det förluster. Tycker det bör vara bäst om vpn går tills rätt temp är uppnådd i beredaren sen stänger den av laddpumpen har för mej att ctc har nån sån funktion förutom vid - grader pga frysrisk.Så är det...vet inte vem som skrivit att laddpumpen måste gå hela tiden,hittar inte det i tråden.Men det låter sjukt om det är så....//Thommy J