0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej jag är intresserad av att köpa en luft vatten värme pump , har tittat på enBosch Luft vattenpump EHP 10 AW och El panna cc160 9kw 62800:- eller enNIBE SPLIT Luft/vatten värmepump 63500:-Prisen tagna från Byorna.se (verkar vara billiga)vilket av dessa pumpar och el panna är bästa valet ?förbrukar ca 1.6 kubik olja + 12000kw el hushålls el + varmvatten beredare.Tacksam för svar Erik
Citat från: straga skrivet 01 september 2010, 20:42:44Hej jag är intresserad av att köpa en luft vatten värme pump , har tittat på enBosch Luft vattenpump EHP 10 AW och El panna cc160 9kw 62800:- eller enNIBE SPLIT Luft/vatten värmepump 63500:-Prisen tagna från Byorna.se (verkar vara billiga)vilket av dessa pumpar och el panna är bästa valet ?förbrukar ca 1.6 kubik olja + 12000kw el hushålls el + varmvatten beredare.Tacksam för svar Erikjapp det blev en Bosch cc160 9kw + EPH 8 AWUtedelen är restnoterad så jag undrar om det går bra att bara koppla in elpannan (har en svåger som är rörmokare som skall hjälpa mej att koppla in) ock iså fall vad gör man med de rör som går ut från el pannan som skall gå till utedelen?Fråga 2 får man med kabel till CANbusen i utedel.Fråga 3 Har jag förstått det hela rätt att man kopplar in CANbus kabeln mellan utedel ock inedel ansluter alla rör fyller upp värmesystemet med vatten alt(glykol vatten) och slår på strömmenn och följer instr från manualen via displayen.Tacksam för svar
Tack för svaren Purjo.Använder du glykol i värmesystemet (enligt Bosch skall man inte behöva det låter lite vanskligt om det blir strömavbrott)
Då måste du även koppla in ett gäng tempgivare och pressostaterna för att den ska bli nöjd. Vill man göra det enkelt så räcker det med motstånd som ger rimliga värden, men det förutsätter att VP'n har egen styrning av y ex avfrostning.