Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet av Muovitech, dvs kollektorslang med invändig räffling?  (läst 4262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Ska imorgon börja borra två hål à 160 m. Frågan har nu kommit upp om det ska vara Muovitech som kollektorslang i hålen. Väldigt tacksam få veta om någon vet något närmare än vad som som sägs här http://www.geotec.se/borrsvangen/borrsv_3_2008_low.pdf eller har erfarenhet av effektvinsten med Muovitech.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
Slangen har diskuterats tidigare. Läs de tre sista sidorna av den här tråden.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28438.msg271005#msg271005
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Tack Roland för ditt svar! Min slutsats blir väldigt kort att man toretiskt kan vinna 0,3-0,4 grader på KBin vintertid. Samtidigt kan man få sämre resultat beroende på flödets storlek. Verkar alltså inte vara mycket att fundera på i en vanlig villaanläggning med 2 x 160 m-hål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
Teoretiskt är Mouvitechs påståenden orimliga. Vid det försök som ligger till grund för påståendet om 10-15 % förbättring var flödet i slangen turbulent. Värmeöverföringsmotståndet på slangens insida är då ca 5 % av totala borrhålsresistansen. En minskning av borrhålsresistansen med 10 -15 % genom användning av räfflad slang verkar då inte rimlig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Jag lägger hellre pengarna på djupare hål - har redan lagt på 20 m på rekommendationen. Det antydde också borraren att det nog var lönsammare. Tack för hjälpen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jag lägger hellre pengarna på djupare hål - har redan lagt på 20 m på rekommendationen. Det antydde också borraren att det nog var lönsammare. Tack för hjälpen.
..Mer lönsamt för borraren? *roflmao*
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!