Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
vad för delar till installation av panasonic L/L vp
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: vad för delar till installation av panasonic L/L vp (läst 3776 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
carambaa
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 142
Karma +0/-0
Kön:
carambaa
«
skrivet:
31 augusti 2010, 09:24:13 »
Citera
Hej!
Har just beställt en Panasonic cs/cu-NE9JKE och nu undrar jag lite vad jag behöver för delar för installationen, konsoler, cu-rör dimension,kondens rör dimension etc.
och hur många meter rör klarar den förfyllda pumpen av 5m, 10m?
Loggat
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8776
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
SV: vad för delar till installation av panasonic L/L vp
«
Svar #1 skrivet:
31 augusti 2010, 15:47:00 »
Citera
Ni behöver rör med dimensionen 1/4 - 3/8 i lämplig längd
4 ledad elkabel mellan inne och utedel.
Dräneringslang från innerdelen för kondensvattnet, den måste ha fall hela vägen ut eller till golvbrunn.
Konsoll med bra vibrationsdämpare
3 ledad kabel till strömförsörjningen till utomhusdelen.
Eventuellt behöver ni kanaler för att dölja rör på fasaden om ni inte tänkt er att bygga en trälåda runt.
NE9JKE är förfylld för upp till 7m rördragning.
Gick det inte att beställa ett komplett monteringspaket där ni köpte maskinen ?
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
carambaa
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
carambaa
«
Svar #2 skrivet:
01 september 2010, 22:34:28 »
Citera
Tack för ditt svar, delar till installationen hade säkert gött att beställa, men ibland tas beslut lite väl snabbt
Jag tänkte montera på en fristående konsol så då borde väl inte vibrationsdämpare behövas.
Eftersom det är ett nybygge som den ska installeras i och till yttervägg är det ca. 4 m för innedelen och stugan står på plintar så undrar jag om det är förnuftigt att dra ner rören i en 70mm mellanvägg i ett passligt rör eller ska man gå fram på mellantaket ?
Loggat
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #3 skrivet:
02 september 2010, 00:01:32 »
Citera
Risken med att lägga in rören i inner eller ytterväggar för att dölja dom är att ni dels kan få för er att hänga upp en tavla eller liknande och då dundrar in en fet spik rakt i rören.
Nästa risk att bygga in rören är att om maskinen går sönder med tex kompressorhaveri så ni får fullt med skräp i rören som inte går att göra rent så måste ni eventuellt byta ut rören.
Om ni just precis har beställt en maskin så borde det gå att få med tillbehören om den nu inte redan har lämnat din leverantör förståss !!
Är det en NE9JKE-1 som ni köpt eller är det den lite äldre NE9JKE ?
NE9JKE-1 har då förmodligen exakt samma nya programvara för avfrostningen som kommande NE9LKE
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
carambaa
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
carambaa
«
Svar #4 skrivet:
03 september 2010, 08:29:38 »
Citera
Tyvärr så är det den äldre modellen. And. rördimensionen vad skall jag ha om det är i mm. i pappren har jag hittat 6,35mm och 9,52 mm men det finns ju inte! skall jag välja 6 mm och 10 mm? skall jag dra rören i samma armaflexrör t.ex18mm?
Dragningen i vägg skippar jag! blir nog lite krångligt! men kondensvattnet får nog gå i väggen ner till en golvsil eller? hur blir det då med "rätt sida" av stank låset finns ju risk för lukt via dräneringen eller är den risken obefintlig, jag är bara bekant med hur det kan se ut på mitsubishi och den jag sett är nog risken försummbar!
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #5 skrivet:
03 september 2010, 09:00:03 »
Citera
Ni köper isolerade 1/4 - 3/8 som det skall vara, det är måtten som ni uppgivit i erat förra inlägg. Gå inte och köp några oisolerade rör hos COOP eller liknande.
Dräneringslangen kan gå ner till en golvbrunn/golvsil, om ni vill lägga in den i väggen är upp till dig. släpper skarven i väggen så blir det inte så roligt däremot. Lägg dräneringslangen i en grövre slang för tex eldragning om ni får skarven i väggen så inte allt kondensvatten hamnar i väggen om den av någon anledning skulle gå isär.
Du ska inte köra ner slangen ner i vattnet i golvbrunnen/golvsilen utan släpp vattnet ovanpå silen eller bredvid så det med fallet på erat golv kan rinna ner i golvbrunn/golvsil.
Tänk på att det måste vara fall på dräneringslangen från innerdelen till där ni släpper ut vattnet, precis som på Mitsubishi eller andra märken
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
carambaa
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
carambaa
«
Svar #6 skrivet:
03 september 2010, 10:55:05 »
Citera
ibland har man tur, har just hämtat hem pumpen och det var den nya modellen studs, försäljaren hade inte riktigt kläm på vad som låg på lagret. Rören fixar sig, har fått tag på rätt grejer isolerade och med löfte om att fixa konor om jag bara bestämmer mig för längden och tat muttrana med, sen är det bara att vacumsuga och trycka på play. Angående kondensvattnet så var tanken att dra det till "insticket" på golvsilen dit man brukar koppla avlopp för t.ex. tvättmaskin
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #7 skrivet:
03 september 2010, 14:55:16 »
Citera
Det var bra att det var den nya NE9LKE modellen Thumbsup
Ser ut som ni ska få hjälp med koningen av rören men ni ska montera och vacumsuga själv.
Var nu noga med åtdragningen och vacumsugningen så kan ni sedan trycka på "play"
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1177
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
jälldorf
johanb81
AÖd
larryd
DonPablo
Rdx
VictorHus13
Börje__
alvinpalv
lubbis
76Phoenix
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info