Hallå!
Bor i hus med direktverkande el och mek. frånluft utan återvinning. Nu håller vår varmvattenberedare på att lägga av, så jag kollar på lite vettiga alternativ inför framtiden.
Jag har funderingar på att skaffa en FLVP som ersätter varmvattenberedaren. Vi har ju redan kanaler för frånluftsventilation, så jag tror inte det blir speciellt mycket grejande med rören. Tvättstugan där jag tänkte att pumpen skulle stå har en frånluftskanal redan, så möjligvis att man ökar dimensionen på detta och sen är man klar? Eller? Nåt jag missat? En kanal för avluft måste petas in, men det finns ett schakt med plats för detta.
Först tänkte jag att FLVP:n endast skulle värma tappvarmvatten, dvs typ NIBE 100P, men sen seglade tankarna iväg på att konvertera till vattenburet och smälla in en större pump. Är det nåt man ska försöka sej på, eller ska man kanske nöja sej med tappvatten och eventuellt konvertera längre fram i tiden för att slippa ett jätteingrepp i huset (och i plånboken)?
Nån som har gett sej på nåt sånt här projekt, eller nåt likvärdigt (dvs konvertering från el till nåt annat där den mekaniska frånluften utnyttjas) och kan dela med sig av tips och lärdomar? Vilka kostnader kan man räkna med? Jag gissar att det är svårt att komma under 100.000 kr?
Hur startar man ett sånt här projekt? Ringer man en VVS-firma och så får dom kolla och räkna på det eller är det nåt man vågar ge sig på själv? Alla tips är som sagt välkomna!