0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, Golvvärmespån 22 mm verkar vara ett intressant alternativ, hur mycket sticker slangen upp från spåren? Antar att man ska välja skivor frästa för just 17 mm eller är det "universalskivor"?Räcker det om man flytspacklar så att det precis täcker slangen eller ska man ta några extra mm?Jag tänker nog lägga ett "klick-golv" i köksdelen, finns ju lite olika tjocklekar att välja mellan där.Men....om jag istället klär golvet med 6 mm gips och nyper fast slangen direkt på detta, skulle det fungera?
Tack för inläggen, ursäkta några fler dumma frågor..Om man läger skivor med frästa spår och plåtar i dessa, ligger då slangen helt nere i plåten och att flytspackling helt elimineras?? (jag trodde att slang alltid måste spacklas in.)Jag vet från tidigare erfarenhet när jag la slang i badrummet att slangen var lite omedgörlig trots att det bara var att snäppa fast den i plastfästen som skruvades i golvet, om man nu ska lägga den i plåt, hur får man då fast den så att den inte sprätter iväg?Har jag uppfattat det hela rätt om man skulle göra som följer.1.Montera golvskivor med frästa spår för 17 mm slang2.Plåtar (ska dessa skruvas i skivorna eller ligga lösa?)3.Slang 4.Och sen golvbeläggningen direkt på detta?
(jag trodde att slang alltid måste spacklas in.)
PS Blir det en bra värmegenomföring med ett vanligt klickgolv direkt på plåtarna, det ska väl vara något mellan plåt och klickgolvet oxå?(läste nånstans där nån ville påstå att klick eller dyl. knappt känns varmt jämfört med t.ex klinker ...)
Nu har jag elgovvärme under klickgolv, och som knarrdämpare använde jag lump-papp iställer för skumgummi eftersom jag inbillar mig att skumgummit isolerar bättre. Hos mig verkar värmen från elgolvet gå fint genom lump-papp och laminat.