0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man blåser in luft i huset med en fläkt så skapar man ett övertryck som gör att den varma inomhusluften trycks ut i byggnadens stomme där den kyls av och fukt kondenseras.
Håller med! Men alla system skisser jag sett från solarventi har tagit luften inifrån, i underkant, blåst luften genom värmaren, och skickat tillbaka den i rummet i överkant.
Jag har klickat runt lite på solarventi.se men hittar ingen panel som cirkulerar inneluften. Tvärtom så rekommenderar dom inte att man gör på det sättet:Solkungens SOLFLÄKT cirkulerar inneluften.
Ni har så mycket ideer om LFS men sanningen är att det är inte många av er som provat.Hela huset kommer att mögla ihop så fort ni drar en solarventi över tomtgränsen.Skärp er för bövelen!
jag kan föreslå något dom är ännu billigare, och som inte heller är bra.)
Förmodligen är det inga problem med de små fläktar som sitter i luftsolfångarna.De flesta sommarstugpr är ju äldre byggnader med självdrag och mycket springor så där är det inga problem. I modernare hus har man tät diffusionsspärr och förmodligen mekanisk frånluft så där är det inte heller några problem.Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så är det principiellt fel, men förmodligen inga problem i praktiken. Det är ju dessutom ganska enkelt att undvika eventuella problem genom att helt enkelt flytta fläkten till andra sidan huset/rummet.