0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vart passar min luftsolfångare in i alla dina beräkningar och statistik?Jag blåser ut 60-70 °C luft ur fångaren hela sommaren som jag inte tar reda på för att jag inte har räknat ut vad jag skall ha det till när det är 32 °C på natten i sovrummet.
Ja.Samtidigt så måste man utveckla "pålitliga" system som fungerar året runt. Oftas krävs det ju såkallade back-up system för att få ett system fungera hela året. En el-patron kan vara ett back-up system.Solceller leverera ju ingeting på vintern ... eller nästan ingeting.Bra lösningar behövs.
När det gäller Solarventis koncept är jag kritisk. Dessutom var priset på prylarna för högt.
Om man blåser in luft i huset med en fläkt så skapar man ett övertryck som gör att den varma inomhusluften trycks ut i byggnadens stomme där den kyls av och fukt kondenseras.Den korrekta lösningen är antingen att cirkulera befintlig inomhusluft genom luftsolfångaren (och lösa ventilationen på nåt annat sätt) eller att ha en frånluftsfläkt på ett annat ställe i huset och låta tilluften sugas in genom solfångaren.Sen kan man ju diskutera hur mycket lufttryck solfångarens fläkt skapar i olika typer av hus och om det är någon risk i praktiken, men rent principiellt är det fel.