Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ESTIF statistik  (läst 19511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
ESTIF statistik
« skrivet: 26 augusti 2010, 13:57:17 »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESTIF statistik
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2012, 20:09:27 »
Vart passar min luftsolfångare in i alla dina beräkningar och statistik?

Jag blåser ut 60-70 °C luft ur fångaren hela sommaren som jag inte tar reda på för att jag inte har räknat ut vad jag skall ha det till när det är 32 °C på natten i sovrummet.
 
« Senast ändrad: 14 juni 2012, 07:41:57 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: ESTIF statistik
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2012, 20:47:27 »
Vart passar min luftsolfångare in i alla dina beräkningar och statistik?

Jag blåser ut 60-70 °C luft ur fångaren hela sommaren som jag inte tar reda på för att jag inte har räknat ut vad jag skall ha det till när det är 32 °C på natten i sovrummet.

Har du krypgrund i huset kan du blåsa ut det där för få bort all fukt.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: ESTIF statistik
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2012, 17:46:28 »
Vart passar min luftsolfångare in i alla dina beräkningar och statistik?

Jag blåser ut 60-70 °C luft ur fångaren hela sommaren som jag inte tar reda på för att jag inte har räknat ut vad jag skall ha det till när det är 32 °C på natten i sovrummet.

Tror inte att luftsolfångare är med.
Luftsolfångare är inte vanliga i t.ex. Tyskland eftersom det är ovanligt med luftburen värme ...


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: ESTIF statistik
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2012, 18:08:45 »
Pratade med Solarventi på Intersolar. Deras system verkar skapa övertryck inne i huset (lättare att få fuktskador!) och är dessutom ganska dyr.

Självbyggda luftsolfångare är billigare .... och kanske kan man bygga en bättre lösning?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: ESTIF statistik
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2012, 08:54:27 »
Tyska företag är pressade av kineserna ...

http://www.svd.se/naringsliv/solenergibolag-skyller-pa-kina_6652208.svd


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ESTIF statistik
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2012, 12:21:08 »
Alla som läser artikel borde förstå att miljöpartiet har rätt, om vi gör annan energi så dyr att det lönar sig med de miljövänliga alternativen så kommer priset på dessa att pressas ytterligare tack vare massproduktionen, och vi får på köpet billigare energi igen, och då är det dessutom miljövänlig energi.
Finns ingen anledning att fortsätta med fossila bränslen till låga priser när vi kan skatta/subventionera fram miljövänliga alternativ som på bara några års sikt blir lika billiga eller billigare än vad de fossila bränslena idag är.

Dessutom behöver vi ransonera de fossila reserver som finns, och fortsätta använda dem där vi inte klarar oss utan...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: ESTIF statistik
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2012, 21:30:21 »
Ja.

Samtidigt så måste man utveckla "pålitliga" system som fungerar året runt. Oftas krävs det ju såkallade back-up system för att få ett system fungera hela året. En el-patron kan vara ett back-up system.

Solceller leverera ju ingeting på vintern ... eller nästan ingeting.

Bra lösningar behövs.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: ESTIF statistik
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2012, 23:21:09 »
Hej

Om jag skulle gissa så blir fjärrvärmen den stora förloraren på sikt. Pumpa ut hetvatten till hus vars värmebehov minskar hela tiden genom global uppvärmning och energieffektiviserande åtgärder. Priset på fjärrvärmen är dessutomså högt att det snart lönar sig att byta fönster. Verkningsgraden lär bli dålig....ond cirkel.

Solenergi i kombination med lågenergihus och någon liten krake till värmepump. Lägg till en vedkamin för de riktigt snåla. Varför leta billig energi, det är ju bättre att minska energiförbrukningen?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESTIF statistik
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2012, 23:31:43 »
Ja.

Samtidigt så måste man utveckla "pålitliga" system som fungerar året runt. Oftas krävs det ju såkallade back-up system för att få ett system fungera hela året. En el-patron kan vara ett back-up system.

Solceller leverera ju ingeting på vintern ... eller nästan ingeting.

Bra lösningar behövs.

Min lösning med LFS kopplad till FLVP fungerar så fort det blir 20 °C i solfångaren.

Det blir det mitt i vintern men inte så ofta tyvärr.
 
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: ESTIF statistik
« Svar #11 skrivet: 20 juni 2012, 21:04:54 »
Okej.

Nja, det är en speciell lösning.

När det gäller Solarventis koncept är jag kritisk. Dessutom var priset på prylarna för högt.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESTIF statistik
« Svar #12 skrivet: 20 juni 2012, 22:14:22 »
När det gäller Solarventis koncept är jag kritisk.
Dessutom var priset på prylarna för högt.
Med risk för att riva upp gammalt damm...
På vilket sätt skiljer sig en solarventis lösning från ett fönster i söderläge?
Bägge värmer inneluften!
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ESTIF statistik
« Svar #13 skrivet: 21 juni 2012, 08:01:49 »
Om man blåser in luft i huset med en fläkt så skapar man ett övertryck som gör att den varma inomhusluften trycks ut i byggnadens stomme där den kyls av och fukt kondenseras.

Den korrekta lösningen är antingen att cirkulera befintlig inomhusluft genom luftsolfångaren (och lösa ventilationen på nåt annat sätt) eller att ha en frånluftsfläkt på ett annat ställe i huset och låta tilluften sugas in genom solfångaren.

Sen kan man ju diskutera hur mycket lufttryck solfångarens fläkt skapar i olika typer av hus och om det är någon risk i praktiken, men rent principiellt är det fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: ESTIF statistik
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2012, 08:29:49 »
Om man blåser in luft i huset med en fläkt så skapar man ett övertryck som gör att den varma inomhusluften trycks ut i byggnadens stomme där den kyls av och fukt kondenseras.

Den korrekta lösningen är antingen att cirkulera befintlig inomhusluft genom luftsolfångaren (och lösa ventilationen på nåt annat sätt) eller att ha en frånluftsfläkt på ett annat ställe i huset och låta tilluften sugas in genom solfångaren.

Sen kan man ju diskutera hur mycket lufttryck solfångarens fläkt skapar i olika typer av hus och om det är någon risk i praktiken, men rent principiellt är det fel.

Exakt!

Sen är systemet inte billigt heller.

Dom verkar satsa på ägare av sommarstugor/feriehus. Ventilerar man byggnaden slipper man luktet när man kommer in i byggnaden effter t.ex. vinterperioden sade dom.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!