Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energi i jordborra kontra bergsborra  (läst 4002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kakan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nybliven värmepumpägare
Energi i jordborra kontra bergsborra
« skrivet: 26 juni 2005, 07:54:11 »
Hej.

Har precis fått en energibrunn borrad. Enligt offert 100 m energibrunn. I offerten ingick även 3 meter foderrör till jordborrning. Därefter 700 kr per meter jordborrning. Nu har jag granskat protokollet och där framgår det att 0-13 meter var lera (jordborrning) och 13-101 meter blev berg. Alltså gick det åt 15 meter foderrör varav 12 meter kostar mig c:a 8400 kr. Inget konstigt med det.

Som novis oroar jag mig dock för följande:  Sc:,h

1. Bidrar de 13 första fodrade metrarna ner till berg med värme? I värsta fall kan ju den energikalkyl som gjorts spricka då jag blivit av med ganska så exakt 13% berg i energibrunnen. Arbetet är utfört i södra stockholm och då får man räkna med iaf 0.5 meter tjäle.
2. Är det normalt att en offererad energibrunn på X meter innefattar både djupet på jordborrning och bergsborra?
3. Ska jag godkänna arbetet?

Vill bara påpeka att arbetet i sin helhet var ytterst väl genomfört, syns knappt att det varit någon på tomten.


Thermia Villa 5.5, 100 meter energibrunn, 1.5 plansvilla i suterräng, braskasseter på över och undervåning, Södra Stockholm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energi i jordborra kontra bergsborra
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2005, 11:02:43 »
Man brukar generellt säga att jordborrning kan räknas som 1/3-del så effektiv som borrning i berg, dina 13 meter jordborrning kan därför räknas som 4.3 meter aktivt borrhål (förutsatt att du har vattenfyllt hål ändå upp)
Enligt mina kalkyler har du i så fall en borra som motsvarar 92,3 meter aktivt borrhålsdjup.

Huruvida du skall godkänna det eller ej beror vad som står i offerten, står det att det skulle vara aktivt djup 100 meter så skall det borras mer, står det totalt djup energibrunn 100 meter så har borraren gjort rätt när han borrat 101 meter, (1 meter åtgår till bottenvikten och kan inte räknas som energibrunn)

Ligger grundvattnet djupt så får du räkna bort motsvarande antal metrar från den aktiva energibrunnen.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Energi i jordborra kontra bergsborra
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2005, 11:05:40 »
Hej.

Har precis fått en energibrunn borrad. Enligt offert 100 m energibrunn. I offerten ingick även 3 meter foderrör till jordborrning. Därefter 700 kr per meter jordborrning. Nu har jag granskat protokollet och där framgår det att 0-13 meter var lera (jordborrning) och 13-101 meter blev berg. Alltså gick det åt 15 meter foderrör varav 12 meter kostar mig c:a 8400 kr. Inget konstigt med det.

Som novis oroar jag mig dock för följande:  Sc:,h

1. Bidrar de 13 första fodrade metrarna ner till berg med värme? I värsta fall kan ju den energikalkyl som gjorts spricka då jag blivit av med ganska så exakt 13% berg i energibrunnen. Arbetet är utfört i södra stockholm och då får man räkna med iaf 0.5 meter tjäle.
2. Är det normalt att en offererad energibrunn på X meter innefattar både djupet på jordborrning och bergsborra?
3. Ska jag godkänna arbetet?

Vill bara påpeka att arbetet i sin helhet var ytterst väl genomfört, syns knappt att det varit någon på tomten.




Du får ut lite energi ur den delen ovan berg förutsatt att det är grundvatten så högt, men man ska inte räkna in det som aktivt djup!
det aktiva djup som står på offerten ska vara i berg & under grundvatten nivå = även om du har synligt berg så har du kanske grundvatten nivån lägre.
hur mycke extra som skall borras för att du ska få ditt rätta aktiva djup skall inte du själv behöva rakna ut.

Har jag fattat rätt om du har en borra med 83m aktivt djup? hur stor pum har du till detta & hur mycke energi för brukade du innan exklusive hushålls el?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Kakan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nybliven värmepumpägare
SV: Energi i jordborra kontra bergsborra
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2005, 22:44:56 »
Hej.

Jag har en Thermia Villa 55, dvs 5,4 kWh. Innan bergsvärme hade jag 25 000 kWh per år i uppvärmning. Utöver detta har jag 2 braskassetter (uppe och nere).
Thermia Villa 5.5, 100 meter energibrunn, 1.5 plansvilla i suterräng, braskasseter på över och undervåning, Södra Stockholm

Utloggad Kakan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nybliven värmepumpägare
SV: Energi i jordborra kontra bergsborra
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2005, 15:58:32 »
Hej igen.

Jag har just fått reda på att jag har en stabil grundvattennivå på 0.5 meter. Det torde vara positivit iaf.
Thermia Villa 5.5, 100 meter energibrunn, 1.5 plansvilla i suterräng, braskasseter på över och undervåning, Södra Stockholm

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Energi i jordborra kontra bergsborra
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2005, 20:10:05 »
ingen som vågat komentera ditt förra svar. jag skulle personligen borrat djupare, men jag är ju en såndär som borrar extremt djupt.
som din anläggning ser ut idag gisst jag på att du behöver tillskotts en från -5 grader & framåt februari så liger du sägert på nån minusgrad på kb-in
detta är en gissning, jag vet för lite om ditt radiatorsystem & vilken inomhus temp du föredrar
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Kakan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nybliven värmepumpägare
SV: Energi i jordborra kontra bergsborra
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2005, 12:35:06 »
Tack för hjälpen! Jag inser naturligtvis att det i princip är omöjligt att dimensionera en energibrunn utifrån några inlägg på ett forum och det skulle aldrig falla mig in att enbart gå på denna information. Just nu känner jag mig dock hyffsat trygg. Har fått reda på att vi har ett bra grundvattenflöde i området samt att i den dimensionering som gjordes så räknade man med minsta aktiva borrdjup på 89 meter, nu ligger vi på motsvarande 93.5 med bra grundvattenflöde. Känns hyffsat bra med andra ord.

Anläggning är nu driftsatt och vi kan bara invänta första vintern och se hur det utvecklar sig. Vi behöver lite tid för att ställa in rätt kurva och trimma in denna för området +/-5. När detta är klart och jag har lite pålitlig statistik så kan man börja dra slutsatser. Naturligtvis kan jag rapportera till forumet.
« Senast ändrad: 28 juni 2005, 12:40:12 av Kakan »
Thermia Villa 5.5, 100 meter energibrunn, 1.5 plansvilla i suterräng, braskasseter på över och undervåning, Södra Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!