Vi skall konvertera från direktel till vattenburet och bergvärme och har fått in några offerter. Vi siktar på en Thermia Optimum G2 pump, 10 eller 12kW. Nu till min fråga: Då huset är 200kvm krävs en lite större pump, optimal modell är en G2 på 12kW, och då krävs 2 borrhål.
En av firmorna har därför offererat 2 st hål á 100m till denna pump. Väljer vi den mindre 10kW-modellen klarar man sig på 1 hål djup 160-180m. Kan någon förklara skillnaden. Jag förstår att 2 hål behövs för att göra ett större energiuttag till den kraftigare pumpen, men hur är förhållandet mellan avgiven energi från borrhålet / hålen och borrdjupet? 1 x 100m skulle ju aldrig räcka för en normalstor pump8-10kW.
Behöver jag vara orolig för att borrdjupet inte är tillräckligt i detta fall, trots att man använder sig av 2 hål? Ökar temperaturen ju längre ned man borrar, eller är det längden på hålet/hålen som avgör, dvs 2 hål á 100m motsvarar ett hål på 200m, 3 hål á 100m = teoretiskt 1 på 300m (om det gick att borra så djupt)? Eller ?
// Johan S.