0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi får kommunalt vatten med 16 °dH, vi tillhör ett mindre vattenverk utanför Uppsala, i Uppsala så har man satt in någon central utrustning som tar ned vattnet till 8 °dH, men vi kommer som sagt ha 16 °dH hos oss.Vet du vad erat kommunala vatten ligger på, det känns lite som att man har blivit lurad av byggherren då det inte gått att läsa något om vilket avhärdningssystem som de skulle leverera med husen.Men jag antar att de kommer undan med att leverera den "elektriska" varianten, de kommer förstås hävda att den är tillräckligt funktionell.
Var går gränsen på hur hårt vattnet får vara vi har 21 tyska hårdhetsgrader och ni kan ju själva tänka er hur kranar mm ser ut. Har mailat och ringt flertal gg men inget händer det värsta är att mörka kläder får pemanenta blekta fläckar vi har fått kläder förstörda för mycket pengar. Vet inte ifall det har med det hårda vattnet att göra men troligtvis, i vilket fall så är det deras problem men som sagt var där händer ingenting Det enda dom säger är att vi ska sätta in avhärdare och enligt VA nämnden så kan dom inte tvinga en till det. Vi köper och betalar för en vara/tjänst precis som alla andra och då ska det gå att använda. Vi är flera på samma gata som har detta problem.
Ur rent kemiskt synpunkt har jag svårt att förstå hur en elektrisk avhärdare kan fungera. Det som gör vattnet hårt är kalciumjoner. Kalciumjonerna bildar med tvållösning olösliga kalktvålar. Kokar man hårt vatten brukar det bli grumligt då kalciumkarbonat fälls ut. Så länge som kalciumjonerna finns kvar i vattnet är vattnet hårt. Avhärdare enligt jonbytarprincipen som regenereras med salt byter ut kalciumjonerna mot natriumjoner. Kalciumjonerna försvinner ut i avloppet vid regenereringen. Vattnet som har passerat avhärdaren är inte längre hårt då kalciumjonerna är utbytta mot natriumjoner. Men vart tar kalciumjonerna vägen i en elektrisk avhärdare? De kan rimligen inte fällas ut i avhärdaren som i så fall rätt snabbt skulle bli tilltäppt. Finns de kvar i vattnet är vattnet fortfarande hårt.
Min svåger, som är rörkrökare, undrade om vi skulle plocka bort vår avhärdare när vi fick central avhärdning. Han ville i så fall ha den uppe i Dalarna, som inte har speciellt hårt vatten, just för att han tyckte vårt vatten var så trevligt att duscha i.