0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu sitter jag redo att ta på mig dumstruten och ställa mig i hörnet, för här kommer två dumma frågor:1. Om jag har två pumpar istället för en, kommer det inte bli mer oväsen sammantaget inne då?2. Kommer inte två pumpar sammantaget förbruka mer energi än en pump?Jag antar att två pumpar behöver jobba mindre än en ensam och att de därför kanske låter/förbrukar mindre, men är det så eller är det en teori?En kanske inte lika dum fråga är denna? Vilka fabrikat gör pumpar där jag kan säga åt fläkten att ge järnet även om rätt temperatur är uppnådd? Dvs, vi antar att det är 23 grader där termostaten sitter, men inte i övriga delen av huset. När huset är tomt på vardagarna vill jag därför att fläkten ger allt och drar runt luften ordentligt, medan jag vill sänka fläkthastigheten (och därmed oljudet) när jag är hemma.
1. Om jag har två pumpar istället för en, kommer det inte bli mer oväsen sammantaget inne då?2. Kommer inte två pumpar sammantaget förbruka mer energi än en pump?Jag antar att två pumpar behöver jobba mindre än en ensam och att de därför kanske låter/förbrukar mindre, men är det så eller är det en teori?En kanske inte lika dum fråga är denna? Vilka fabrikat gör pumpar där jag kan säga åt fläkten att ge järnet även om rätt temperatur är uppnådd? Dvs, vi antar att det är 23 grader där termostaten sitter, men inte i övriga delen av huset. När huset är tomt på vardagarna vill jag därför att fläkten ger allt och drar runt luften ordentligt, medan jag vill sänka fläkthastigheten (och därmed oljudet) när jag är hemma.
Citat från: connybloom skrivet 18 augusti 2010, 08:34:411. Om jag har två pumpar istället för en, kommer det inte bli mer oväsen sammantaget inne då?2. Kommer inte två pumpar sammantaget förbruka mer energi än en pump?Jag antar att två pumpar behöver jobba mindre än en ensam och att de därför kanske låter/förbrukar mindre, men är det så eller är det en teori?En kanske inte lika dum fråga är denna? Vilka fabrikat gör pumpar där jag kan säga åt fläkten att ge järnet även om rätt temperatur är uppnådd? Dvs, vi antar att det är 23 grader där termostaten sitter, men inte i övriga delen av huset. När huset är tomt på vardagarna vill jag därför att fläkten ger allt och drar runt luften ordentligt, medan jag vill sänka fläkthastigheten (och därmed oljudet) när jag är hemma. Hej Connybloom!1. Nej det blir det inte eftersom pumparna knappast brukar sitta intill varandra utan snarare i varsin ända av huset eller alt på var sitt bostadsplan.2. Nej vid drift av flera pumpar så kommer pumparna att gå på s.k dellast (halvfart) vilket innebär att effektiviteten (cop-värdet) då förbättras och detta ger en billigare drift istället.Toshiba bl.a är ett pumpfabrikat som har full flexibilitet när det gäller inställningar av fläkthastigheter, och både med eller utan värmeavgivning från pumpen om så önskas. Mvh Raffen.
"Det jämar ut sig sa Hjalmar när han S**t på cykelsadeln"Naturen vill hela tiden utjäma sig. Kallt och varmt vill blanda sig. En våning som består av flera rum och där man sätter en pump i dess ena ända och en annan i motstående kan får problem med dellast om det nu är enklare för värmen att ta sig ut genom yttervägen. Speciellt svårt är det att få värme att stiga upp genom ett trapphus.Jag befarar att i de fall där man får till dellast är det relativt lyhört (alltså inte så mycket ljuddämpande isolering i väggar och golv).Helt klar ökar värmespridningen med antalet värmepumpar men dellastvinsten borde plana ut. Att välja en pump med bra dellast egenskaper kan aldrig vara fel.
Citat från: MGKea skrivet 18 augusti 2010, 11:40:22"Det jämar ut sig sa Hjalmar när han S**t på cykelsadeln"Naturen vill hela tiden utjäma sig. Kallt och varmt vill blanda sig. En våning som består av flera rum och där man sätter en pump i dess ena ända och en annan i motstående kan får problem med dellast om det nu är enklare för värmen att ta sig ut genom yttervägen. Speciellt svårt är det att få värme att stiga upp genom ett trapphus.Jag befarar att i de fall där man får till dellast är det relativt lyhört (alltså inte så mycket ljuddämpande isolering i väggar och golv).Helt klar ökar värmespridningen med antalet värmepumpar men dellastvinsten borde plana ut. Att välja en pump med bra dellast egenskaper kan aldrig vara fel.Hej MGKea! Jovisst har du delvis rätt i detta, värme förflyttar ju sig alltid uppåt men det är inte alltid i den omfattning som man tror ivf upp genom trappshackt mm till övre våningar i husen. Denna omfattning beror i stor grad på den interna luftcirkulationen inkl ventilationen i resp hus vilket gör att man inte vet hur mkt värme som kommer upp till en övre våning från t.ex en luftvärmepump som är placerad i nedre bostadsplanet förrän i efterhand.Jag hade själv min första pump i källaren med innerdelen mitt emot trappshacktet upp till bostadsvåningen, jag hade min mekaniska frånluft uppe i badrummet + köksfläkt i bostadsdelen och inluften i huvudsak från tallriksventiler i källaren och då fungerade värmespridningen från pumpen ganska bra nedifrån källaren och upp till bostadsvåningen ivf ned till ca 5-6 minusgrader.Sedan dess så har jag efter att ha installerat ytterligare 1 st pump uppe i bostadsplanet även ändrat ventilationen lite däruppe med inluftsventiler (fönsterventiler) i vardagsrum och sovrum och nu kommer det inte alls upp lika mkt värme ifrån källarpumpen som det gjorde tidigare. Mvh Raffen.
Med två pumpar så nära varandra som det kommer att bli så kommer det mesttroligt bli en addering av bullerkällorna (+3db mot en)