Hej alla!
Jag har flyttat in i ett hus med vidbyggd groventré och garage. Groventrén är byggd längs husets kortsida (inte hela) och på andra sidan groventrén är garaget vidbyggt. Typ så här:
| |
|-----------|
| |
hus| groventré | garage
| |
| |
| |
Groventrén är 2,7m bred och 3,8m hög (orienterat som på bilden). Garaget är 6,7m brett och 5,6m högt. Alla takhöjder är 2,25m. Alla väggar är isolerade, även i garaget. Det är lätt att göra hål (vid behov) mellan garage och groventré.
Groventrén är för närvarande uppvärmd av en elradiator. Garaget har ingen fast installerad värme (men vid behov används en värmefläkt).
Jag vill ersätta elvärmen med något effektivare och självgående. Kraven på utrymmena är: Garaget ska vara frostfritt och ha kontrollerad luftfuktighet, typ max 60%RH. Groventrén ska vara 16grader och ha kontrollerad luftfuktighet, typ max 60%RH.
Jag har funderat på dessa alternativ:
* Komplettera nuvarande med avfuktare och frostvakt till garagefläkten. Billigt i inköp, förmodat dyrare än VP i drift
* Sätta in en VP som klarar båda utrymmena på något klurigt sätt (vet inte hur...). Kan kanske ge trassel med ballansen mellan utrymmena under ogynnsamma omständigheter
* Sätta en liten VP i varje utrymme. Dyrt, men säkert det bästa resultat och lägst driftskostnad
Ni som har funderat på detta förr, vad föreslår ni?