HEj,
Jag har ett nybyggt hus, 122kvm, med GV på NV och radiatorer på OV.
Jag tycker det är väldigt varmt inne.
Visst det kan jag köpa om det är 20-25 grader ute, men om det är som nu ca 18 grader + regn så borde väl innetemperaturen inte vara 23-25 grader ?
Jag har förvisso alla termostater öppna (efter råd både från forum och han som var här och justerade ventilationen) men värmepumpen är inställd på kurva 5 (justeringsmannen tyckte det verkade bra också) och förskjuten till min.
Framledningstempen står på 29 (15) - dvs den vill ha 15 men kommer bara ned till 29 ?
Ventilationsfläkten går hela tiden, men kompressorn går bara en liten stund om vi tex har duschat - så pumpen borde väl inte tillföra ngn värme ?
Är det huset i sig som skapar värmen (läs håller kvar den från tex matlagnin och människorna i huset) eller kan jag justera värmepumpen på ngt sätt så att framledninbgstemperaturen kommer ned i det önsakde värdet (15 grader är kanske lite optimistiskt iof).
Jag fick en alternativ förklaring via justeringsmannen, som sade att om givaren sitter nära cirkulationspumpen (för golvvärmen) så skulle värme från denna kunna ge en missvisning - men nu när jag (till skillnad från innan justeringen) har öppnat termostaterna så är den inte alls varm (innan var den 50-60 grader varm)
/K