Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Finns någon "IVT" ComfortZone CE50 i Göteborgsområdet för provlyssning?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Finns någon "IVT" ComfortZone CE50 i Göteborgsområdet för provlyssning? (läst 3168 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JanneHV
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Kön:
JanneHV
«
skrivet:
17 augusti 2010, 18:14:08 »
Citera
Hej på er!
Jag funderar på att köpa en CZ CE50 men jag är osäker på ljud från pumpen. Det har skrivits om att pumpen blivit tystare sedan IVT började sälja pumpen.
På databladet från IVT:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_ComfortZone.pdf
Ljudtrycksnivå: 35,6dB(A)
Ljudtrycksnivå… vad betyder det i praktiken?
Jag frågade på Värmekällan som är en av återförsäljarna i Västragötaland om jag kunde få provlyssna på någon men de hade ingen som jag kunde lyssna på.
Finns det någon vänlig själ här på forumet som kan tänka sig att visa sin pump för en som står inför en stor investering...
Gärna i Göteborgsområdet...
Tacksam för alla svar!
För mig är det väldigt viktigt med ljudet då pumpen står i rummet bredvid sovrummet, mitt och frugans sovrum.
Loggat
Göteborg, 127kvm, ett plan, byggt på 80 talet, Nibe Fighter 301P flvp monterad 1995. Två vuxna och två barn. Totalt elkonsumtion ca 17000KWT/år. Kall platta på mark, Myresjöträhus
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10212
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Finns någon "IVT" ComfortZone CE50 i Göteborgsområdet för provlyssning?
«
Svar #1 skrivet:
20 augusti 2010, 12:57:40 »
Citera
Ljudnivån beror också mycket på hur installationen utförs. Dämplattor under fötterna, flexslangar till alla röranslutningar, flexventilationsslang eller kanalljuddämpare till kanalerna osv.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
jockerock
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
jockerock
«
Svar #2 skrivet:
20 augusti 2010, 22:57:09 »
Citera
Min pump är från Mars 2007 och står i tvättstugan inte långt från sovrummet.
Om dörren är stängd till tvättstugan är det OK med ljudnivån, men visst hör jag pumpen när den går för fullt i nov-mars.
Den ger betydligt mer än 35 dB! Men det är inte så det stör tycker vi. Enda gången man tänker på det är när man ska till och somna.
Jag vet också att Comfortzone har lagt ner mycket arbete på att få ner ljudnivån efter att jag köpte min (enl. en källa på CZ)
Jag har min stående direkt på klinkers och betongplattan utan dämpmattor och flexislang.
Jag har isolerat "taket" och runt vv-tanken med ljudisolering, vilket hjälpte en del. Men detta är ju som sagt standard på pumparna nu.
Jag är för övrigt väldigt nöjd med pumpen och prestandan, men regleringen kunde varit bättre
Mvh Jocke
«
Senast ändrad: 20 augusti 2010, 23:08:28 av jockerock
»
Loggat
Enplanshus från 2007, 160m2 + 40m2 (garage) med CE50 och golvvärme
JanneHV
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
JanneHV
«
Svar #3 skrivet:
23 augusti 2010, 13:35:10 »
Citera
Tack för alla svar!
Vi har ett mindre hus på 127m2 med en Nibe 301P idag där expansionsventilen behöver bytas. I och med att pumpen är ca 15år gammal är det inte lönt att lägga 3-4000kr för det bytet.
Jag uppfattar att den låter mycket och att jag störs av det, det skulle vara väldigt skönt att få ner ljudnivån mot den maskinen.
Pumpen kommer stå på gjutet betonggolv, anslutningar vatten/ventiler kommer vi självklart se till bli gjorda på rätt sätt. Gummifötter under pumpen likaså.
Hur skall man kunna veta om man störs eller ej?
Det är ju unika förutsättningar för varje installation.
Sen misstänker jag att det är som du säger, jockerock, den har blivit tystare.
Det är därför jag gärna skulle vilja tjuvlyssna på någon vänlig själs installation i Göteborgsområdet. Gärna en nyinstallerad pump så att man kan lyssna på den senaste modellen med ljuddämpning osv.
Jag förstår att inte alla vill ta hem någon för provlyssning men om det är någon så hör gärna av er till mig!
Loggat
Göteborg, 127kvm, ett plan, byggt på 80 talet, Nibe Fighter 301P flvp monterad 1995. Två vuxna och två barn. Totalt elkonsumtion ca 17000KWT/år. Kall platta på mark, Myresjöträhus
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 588
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #4 skrivet:
23 augusti 2010, 13:39:52 »
Citera
Hej Janne
Jag har haft en CE50 med årsmmodell 2004 i ett tidigare hus. Den väsnades en del och jag hade bl a problem med stomljud (som försvann när jag ställde den på vibrationsisolering. Nu har jag byggt nytt hus och skaffat en CE65. Jag kände mig lite orolig över ljudet men blev positivt överraskad. Den är betydligt tystare än den gamla och går välldigt lugnt. Vi har nu sovrum med en säng direkt över värmepumpen och den hörs inte alls. Jag menar verkligen inte alls. I vårat gamla hus hördes värmepumpen tydligt i badrummet över. Den står på betongbjälklag på dämpfötter och har ljuddämpare på frånluften. Bakom värmepumpen har vi en garderob på andra sidan väggen. Där hörs ett dovt lågfrekvent ljud. Den väggen är dock inte helt tät eftersom det går en del rör genom väggen. Jag tror dock att du inte behöver oroa dig för buller.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
JanneHV
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
JanneHV
«
Svar #5 skrivet:
24 augusti 2010, 16:45:04 »
Citera
Tack BJohan!
Äntligen någon som kan trygga en lite i sina funderingar. Vill verkligen inte köpa något säcken...
Värmekällan har lovat mig att få provlyssna en nyinstallation men inte hört av sig ännu. Får se om det gör det i slutänden.
Men man skall se till att följa alla råd för att släcka ljuden.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1293
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
bopakoster
VictorHus13
Churchill
Josth
Breeelin
Mike
rocas
jantijanti
gluecifer
Shortcut
tomtom
Frazze62
purjo__
TS Comfort AB
Heat?
ghupost
molsson
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info