Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ha någon erfarenheter av ETK5000 (energiteknik)?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ha någon erfarenheter av ETK5000 (energiteknik)? (läst 11243 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JanneHV
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Kön:
JanneHV
«
skrivet:
17 augusti 2010, 08:59:28 »
Citera
Jag var i kontakt med Värmekällan i Göteborg för att få förslag på ny FLVP eftersom min 15åriga Nibe Fighter 301P nu har gett sig (först reläkortet, som är bytt och nu även expansionsventilen). Efter att ha lagt åtskilliga timmar i detta forumet har jag insett att Comfortzone är något i hästväg. Det som jag tyvärr läser mellan raderna och även på andra ställen att den låter mycket. Det är något som jag orora mig lite för. Idag låter vår Nibe mer än jag egentligen tycker är rimligt men vad har jag för val när pumpen står där och levererar?
Nåväl, jag nämnde Comfortzone för Värmekällan och de sa att ca 90' får man räkan med (utan ROT). På min villa som idag drar ca 17tKwh så trodde han att vi kunde tjäna ca 4tkWh på att byta till en CZ.
När jag nämnde om buller och ljud sa han att ca 2-3installationer av 100 har problem med ljud, men då sa i nästa mening att det finns en annan värmepump ETK5000 som har samma uppbyggnad/effektivitet/pris och som tillverkas av dem som tidigare tillverkade CZ innan tillverkningen flyttades till Motala.
http://www.energiteknik.biz/ETK5000.htm
Är det någon som har erfarenheter eller som vet något mer om denna pump?
Loggat
Göteborg, 127kvm, ett plan, byggt på 80 talet, Nibe Fighter 301P flvp monterad 1995. Två vuxna och två barn. Totalt elkonsumtion ca 17000KWT/år. Kall platta på mark, Myresjöträhus
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Ha någon erfarenheter av ETK5000 (energiteknik)?
«
Svar #1 skrivet:
17 augusti 2010, 09:41:12 »
Citera
IVT har väl köpt upp ComfortZone om jag inte missminner mig.
Någon av medlemmarna i forumet skriver i ett inlägg rätt nyligen att han just köpt nytt hus och sin andra ComfortZone, och att denna nyare pump gick betydligt tystare än den första.
Att någon som kopierar en värmepump omgående skulle bygga bort eventuella bullerproblem är väl inte omöjligt, men långt ifrån säkert, tvärt om är väl risken att även dessa lider av någon barnsjukdom.
Nu vet jag inte ett smack om denna nya värmepump, utan uttalar mig bara rent generellt.
Vad som hänt bakom kulisserna vet jag inte heller.
Jag vet att ComfortZone tidigare försökt försvara sin patent på tekniken bakom, men om de gett upp detta eller vad som hänt har väl heller aldrig riktigt kommit fram.
En teknik som innebär att kompressorn arbetar hårdare lär alstra lite mer buller, men när det gäller fläktljud så borde det inte vara någon som helst skillnad, och med adekvat bullerdämpning av kompressorn borde inte heller den behöva bullra, se bara på bergvärmepumparna, de går ju som regel väldigt tyst trots att de har betydligt större kompressorer.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29875
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
17 augusti 2010, 10:19:39 »
Citera
Jag vet inte ett smack om ETK5000, men som Rickard skriver så lär CZ ha åtgärdat bullret på sina maskiner. Sen finns även Nibe 750 som också är av den kraftfullare sorten.
Vad gäller buller så finns det att göra med flexibla anslutningar och bullerdämpande tassar att ställa den på.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
JanneHV
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
JanneHV
«
Svar #3 skrivet:
17 augusti 2010, 14:57:09 »
Citera
Jag har fått offert på dessa två pumpar och dessutom en IVT490.
Installerad och klar:
ETK5000: 91,9tkr
CZ CE50: 72,9tkr
IVT490: 45,3tkr
Om CZ är tyst nog är den intressant, men annars lutar det nog mot en IVT490.
Är det någon som vet har siffor på buller för respektive pump?
Nibe 360p - 44dB
Nibe 750 - 51dB (den har en större kompressor också)
CZ ?
ETK5000?
Hur skall man kunna få en uppfattning pumpen kommer kunna gå tyst i mitt fall?
Så att jag kan sova gött i sovrummet granne med tvättstugan där pumpen skall stå...
Loggat
Göteborg, 127kvm, ett plan, byggt på 80 talet, Nibe Fighter 301P flvp monterad 1995. Två vuxna och två barn. Totalt elkonsumtion ca 17000KWT/år. Kall platta på mark, Myresjöträhus
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29875
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
17 augusti 2010, 15:13:09 »
Citera
Här är IVT:s datablad på CZ
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_ComfortZone.pdf
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
borisbeck
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
borisbeck
«
Svar #5 skrivet:
19 augusti 2010, 17:29:24 »
Citera
Hej Rickard och Janne
Ser att ni gissar lite runt ETK5000. Jag har installerat en sådan pump som referensinstallation hemma hos mig sedan över ett år. Jag valde mellan en CZ och denna. Min granne har en CZ installerad. valet föll på ETK5000 för det visade sig vara en helt annan klass på denna en CZn som min granne har. Att bygga bort ljud med att sätta mjukare gummifötter känns inte som att man löst problemet i roten utan det är symtomen som man gav sig på. Min Vpump behöver inte gummifötter eftersom man tog bort vibrationerna genom att bygga en mycket gedignare maskin, med färre lösa plåtdetaljer som inte vibrerar och därmed alstrar ljud. Det är som ni skriver Energiteknik AB som tidigare byggt CZ och har erfarenhet av dess brister som man åtgärdat i sin maskin. Priserna som Ni anger stämmer inte alls med offert jag har fått. CZn och ETKn låg i samma prisnivå. Däremot är det fel att gämföra IVT490 med dessa värmepumpar. IVTn är mer att ses som en Elpanna i förhållandet. Den pyttelilla kompressorn som surrar i den stör mer en gör nytta.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
19 augusti 2010, 23:41:56 »
Citera
Rent personligt har jag otroligt svårt för en tillverkare som stjäl sina uppdragsgivares konstruktioner och framhåller dem som sina egna.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en sån produkt, den legotillverkare som stjäl något som uppdragsgivaren, en annan person, satsat år att utveckla, och massor av pengar, den är inte seriös i mina ögon.
Och att gå ut och i sin reklam nämna att man är "den tidigare tillverkaren av CZ" är direkt osmakligt.
Jag har själv blivit "avstulen" både domännamn, och affärsideer av en av mina tidigare samarbetspartners, så jag vet hur ruttet sånt känns, och hur oetiska människor kan vara.
Jag har dock beslutat mig för att inte bli bitter och ta strid för min rätt utan istället gå vidare, inget kan dock få mig att på något sätt stödja den typen av affärer.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
borisbeck
Nybörjare
Karma +0/-0
borisbeck
«
Svar #7 skrivet:
20 augusti 2010, 08:39:51 »
Citera
Roligt att Du kan ha så stark uppfattning om något Du inte anser Dig känna till. Vad jag förstod visste Du enligt egen utsago inte något om ETKn. Jag kan i all välmening lugna Dig , att efter jag fördjupat mig i båda Vpumparna vid mitt köp av ETKn så finns där väldigt lite som skulle kunna likna varandra.
En frånluft värmepump är ju ingen ny företeelse och inte heller att frekvensstyra en kompressor. Jag blev HELT övertygad om att konstruktörerna av ETKn hade full kontroll över patentet som CZ ansåg sig ha, och man har konstruerat produkten för att inte beröra den. Som jag blev informerad så har båda företagen haft kontakt med varandra angående denna fråga och utrett detta. Hoppas på att detta kan lugna dina känslor. Jag har i alla fall tagit detta till mig vid mitt beslut. För övrigt kommer ju även Nibe med en liknande produkt. Hade varit konstigt ifall man trodde att all utveckling av frånluft värmepumpar plötsligt skulle upphöra. Det måste väl även du tycka att konkurrens främjar utvecklingen.
Ha det bra...
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #8 skrivet:
20 augusti 2010, 12:36:51 »
Citera
Jag tycker ändå att det är oseriöst av en legotillverkare att kopiera en tidigare kunds produkt, alldeles oavsett om det är patenterbart eller ej, så gör man bara inte.
I vart fall inte i min värld.
Och inte ens om man gör det bättre.
Kniv i ryggen brukar det kallas.
Om jag visste att den som legotillverkar min logger 2020 vore känd för att kopiera tidigare uppdragsgivares produkter, och sedan sälja dem under eget namn skulle jag självklart välja en annan legotillverkare.
Att konkurrenter tar fram liknande produkter om patentet inte håller är dock naturligtvis helt ok.
«
Senast ändrad: 23 augusti 2010, 15:18:03 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
JanneHV
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
JanneHV
«
Svar #9 skrivet:
23 augusti 2010, 13:48:45 »
Citera
Vad fick du för offert på ETK5000? Ca 70tkr?
Vad levererar de för garantier? Pump / Kompressor?
Hur resonerar du kring service, då det är en rel liten tillverkare?
Hur tyst är det jämfört med CZen? Är det som natt och dag?
Loggat
borisbeck
Nybörjare
Karma +0/-0
borisbeck
«
Svar #10 skrivet:
24 augusti 2010, 08:46:00 »
Citera
Jag fick ett pris på ETK5000 på omkring 79000:- inkl moms. Tillkommer normalt installation som skiljer sig från hus till hus beroende på hur svårt det är att komma åt, samt hur besvärligt det är att flytta det gamla skrotet. Jag vet andra som har fått installationen inkluderad, eftersom det var nyinstallation och mycket enkelt att montera in. Nu fick jag "specialpris" på grund av att det ju är en referensinstallation. Men ovan priser stämmer ganska bra, mot vad jag har hört av andra som fått offert.
Ingår garantiförsäkring på 6år på hela pumpen och man kan köpa till en 10 årig förlängning ifall man vill.
Tillverkaren är ju definitivt större en CZ, och har funnits i branschen sedan 70-talet, men för övrigt är det installatören som hanterar garantireparationen, precis som IVTs installatörer.
Jag upplever ljudskillnaden som markant , men jag skulle inte rekommendera att montera NÅGON värmepump vägg i vägg med ett sovrum. Ifall Du inte har gjuten platta samt mycket väl isolerad vägg. Även då borde du fundera på att inte ställa någon värmepump direkt mot sovrumsväggen. På natten när allt annat är knäpptyst kan man höra en liten mus krafsa. En maskin som arbetar kan ju alldrig bli HELT ljudlös.
Lycka till !!
Loggat
JanneHV
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
JanneHV
«
Svar #11 skrivet:
24 augusti 2010, 16:57:04 »
Citera
Tack Borisbeck för sunda synpunkter!
Jag har en annan tråd igång under ComfortZone där jag undrar om någon vill låta mig provlyssna en CZ men inga napp än, dock har jag fått besked om att den nya CZ är betydligt tystare än tidigare modeller.
Pumpen kommer stå i rummet intill, men inte emot väggen mot sovrummet.
Det är lite väl saftigt anser jag att betala ca 20laxar extra för ETKn om CZ är tyst nog.
Jag skulle bra gärna provlyssna någon av CZ och ETK5000 men jag vet inte om jag kommer kunna få det innan jag byter FLVP, vilket jag tycker är sådär...
Något som också är lite dyrt är trots allt ev byte av kompressor som är en vanligt del som går sönder i pumparna. För en CZ går bytet på 36tkr, vilket är mycket. Man får hoppas att de inte går sönder
Loggat
borisbeck
Nybörjare
Karma +0/-0
borisbeck
«
Svar #12 skrivet:
26 augusti 2010, 17:23:11 »
Citera
Du bör nog kolla upp priset Du fått. Skillnaden skall inte vara 20 laxar på dessa två pumpar . Något verkar inte stämma. Vad jag fått förstå skall priset vara likvärdigt.
Loggat
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 588
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #13 skrivet:
20 september 2010, 10:50:08 »
Citera
IVt har inte köpt Comfortzone, dom har endast ett samarbetsavtal.
Intressant med Energitekniks EKT5000. Den har exakt samma specade data som CE50. Hoppas dom har gjort sin "kopia" på ett mer renhårigt sätt än vad Mecmaster gjorde 2005. Där blev det rättstvist. (Mecmaster tillverkade värmepumpar åt CZ innan Energiteknik).
När det gäller ljudeffektnivå har Comfortzone CE65 och Nibe F750 jämförbara ljuddata. Ljudnivån varierar med varvtal hos kompressor och vald fläktinställning samt aktuell installation. Jag har för mig att CE65 redovisar 50 dBA.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
JanneHV
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
JanneHV
«
Svar #14 skrivet:
21 september 2010, 22:20:10 »
Citera
Jag har släppt frånluftvärmepumpspåret för stunden.
Svärfar säger att jag har för litet hus för att det skall vara intressant. 127m2 blir för lite volym i luft.
Han tycker jag skall sätta en LVVP med utomhusagg. Vi bor nära havet så har är det ständigt fuktigt och då finns det än mer effekt att ta ut ur luften eftersom fukten också bär på effekt (som jag tolkar det). Vi får se vad det bär sta, någon pump blir det men vilken det får vi se...
Skall kika lite LVVP-trådarna och se vad de har för diskussioner där.
Hade jag haft lite större hus så tror jag att jag hade hållt kvar vid en FLVP, CE50 eller ETK5000 (den verkar snyggare och verkar ha lite bättre ljuddämpning).
Hade varit intressant att hör om fler har en ETK5000 installerade.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1514
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
T Ramsmark
alvinpalv
Essel
TS Comfort AB
BiggerDigger
rocas
rikardagren
jimihendrix01
Carl N
Zyberdude
svenske kocken
nmn
Breeelin
Hoke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info