0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur mycket kan man räkna med i kostnad för att värma upp c:a 40kvm?
Tja!Hade tänkt slänga in en luft/luft i källaren för att hålla 15-16 större delen av året (bortsett från 2-3 sommarmånader)Frågan är, vad skall man kika på för pump om man vill ha billig och driftsäker året-runt värme?Bor i skåne.Kommer det, om man håller den värmen inte bli någon form av mögel och liknande? Samt kommer det löna sig gentemot vanliga oljefyllda element?Hur mycket kan man räkna med i kostnad för att värma upp c:a 40kvm?tacksam för hjälp HejDet kan ju också vara så att du skulle klara dej med en avfuktare eftersom den genererar värme genom att vattenångan i luften kondenserar till vatten. Du får både värme och bättre klimat. Har du en fuktig källare hade jag hellre rått dej till det. Är källaren hyfsat torr så kör på värmepump.MVH/Gano
Att "torka" källaren varm... Är det en bra ide..? Blir det inte kruttorrt om man både avfuktar och höjer temperaturen?Dessutom undrar jag om man inte då även främjar fuktvandring inåt genom ytterväggarna. Fukten torkas ju förvisso men ändå? Jag trodde man ville "trycka" fukten utåt.Men jag är inte så hemma på sånt där...Jag har just börjat logga luftfuktigheten i källaren, så jag kommer att får se hur det blir med bara värme. Just nu är det 18°C och 71% fukt där nere.
Hoppsan... Jag råkade vist köpa en ny värmepump...Såg förslaget på en Atlas för 5000:- på Rusta - blev lite inspirerad - och imulsköpte en..!Jag behöver åxå en liten pump till min källare på ca 35-40 m² inför vintern. Jag gjorde tidigare ett tydligen dåligt försök till marknadsundersökning på billiga inverter-pumpar, och fick för mej att dom var klart dyrare. Det ska bli klart spännande att se vad den presterar. Även om jag nog är lite skeptisk...Det första jag gjorde när jag kom hem, var att slita av höljet på ute-delen för att se vad som finns där inne. Nyfiken i en strut... Som omväxling var jag lite smart och passade jag på att ta lite bilder på innanmätet för att dokumentera. - Är det någon som vill se..?