Efter alltför lång tid med skyhöga energikostnader för mitt gamla, måttligt bra isolerade hus, har jag nu äntligen beställt bergvärme. Beställningen omfattar en Carrier 30 NQ C -Heat 60° på 9 kW, samt 190 m borrhål. Installationen kommer jag att göra själv.
I förra veckan kom så borraren (underlev till min huvudlev), och borrade 190 m + 10 m extra (som jag gjorde upp direkt på plats). Allt gick bra, bortsett från att man träffade på en zon med väldigt mycket vatten på 196 m, vilket fick till följd att mina grannars hus fick sig en rejäl dusch av gråvatten (tur att jag har snälla och förstående grannar :-[). Dagen därefter stoppade man i kollektorslangen. Meningen var sedan att borrföretaget veckan därpå skulle gräva c:a 4 m fram till huslivet, göra håltagning i källarväggen, dra in anslutningsslangarna, samt ansluta dessa till kollektorslangen. Därefter skall jag själv ta vid (med assistans av huvudleverantören för provtryckning och slutfyllning av brine).
I helgen överfölls jag dock av stor arbetslust
(nja, det är väl snarast så att jag gillar att ha en viss 'kontroll' över situationen), så jag grävde sträckan fram till huset och tog hålen i källarväggen själv (ganska lätt med vanlig betonghålsten). Grävdjupet var de 40 cm som min huvudleverantör rekommenderade. Det visade sig då att borrhålet gått rakt genom ett ganska stort stenblock, vilket ligger med ovansidan endast c:a 40 cm under marken. När så borrföretaget kom för att ansluta slangarna så kapade man foderröret så nära detta block som möjligt. Trots detta hamnade anslutningsslangarna (efter att man monterat lock och vinklar) på endast 20 cm djup.
Frågor:
- Finns det någon som har erfarenhet av så ytlig förläggning? Visserligen är anslutningsslangarna isolerade (ganska tunnt), men spontant tycker jag ändå att det verkar oroande att ha de så nära markytan. Förutom risken för mekaniska skador, så finns ju risken för att vinterkylan tränger ned och kyler min brine, med sämre verkningsgrad som föjld. Möjligen skulle man kunna förbättra situationen med lite markfrigolit, men egentligen tycker jag att borrföretaget borde gräva fram ovansidan på blocket, slitsa med diamantkap, och därefter spräcka ur till dess att jag får rekommenderat djup (alternativt använda snigeldynamit, om det går utan att skada foderröret). Vad tror forumet? Jag vill ju inte tvinga borrkillen till en massa extrajobb om det saknar betydelse....
- Som det nu är ligger kollektorslangens översta punkt c:a 20 cm över den höjd där anslutningsslangarna går igenom källarväggen. Fungerar detta utan separat (åtkomlig) avluftning i gräsmattan ovanför borrhålet?
MVH
N Lucas