0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rekommenderat borrdjup är beroende av geografin, bor du i skåne/blekinge/halland så är nog borran tillräcklig. Men det är inte fel att ha lite marginal på borrdjupet, just som du skriver så vill man ju kunna återanvända borran då det är dags för nästa VP om ca 20 år och då är de säkert effektivare och kräver djupare borra. Har du nån aning om hur varmt vatten som radiatorerna kräver en kall vinterdag?Fläktradiatorerna bör ha egen matning och inte sitta på slingan eftersom det sabbar balansen i ditt ettrörsystem, flödet i slingan måste sen anpassas (likaså i konvektorerna) så att returtemp inte blir för hög.G2 ska kunna ge rejält med varmvatten, vet du hur stort badkar det blir?Ska du komplettera så räcker säkert en 100-liters VVB, alternativet är att du satsar på en Duo + MBH 300.
När man väl är nere i berget så kostar det inte så mycket att borra några meter till. Du kommer aldrig att ångra det, till skillnad från ett för kort borrhål...
Jag skulle nog säga ca 20 meter till.Har du termostater också?65 ºC framledning klarar ju de flesta värmepumpar idag så det är ju ingen katastrof annars.
Citat från: Carl N skrivet 16 augusti 2010, 10:06:00Jag skulle nog säga ca 20 meter till.Har du termostater också?65 ºC framledning klarar ju de flesta värmepumpar idag så det är ju ingen katastrof annars.Ok, ska alltså försöka lägga mig på ett djup av 200m. Får ringa min installatör och rådfråga igen då =)
Fokusererar jag på fel saker? Hur hade ni gjort?
Jag har sedan 10 år en Nibe 10kW-pump i mitt 170 kvm stora, tilläggsisolerade hus från 1870-talet som är placerat i stockholmstrakten. Förbrukade tidigare 30.000 kWh för värme och 12.000 för hushållsel (vi slösar en hel del med varmvatten och har mycket lampor tända samt har en gäststuga som är direktuppvärmd och används ibland på såväl sommar som vinter). Nu blir det 9000 kWh för värmepumpen (inkl. varmvatten), totalt 21.000 kWh.Hålet är på 170m och det fungerar utmärkt. Har +1 grad upp och -2 grader ner när det är som kallast i februari och +8 grader upp för frikyla under augusti. Det var dålig vattentillförsel när man provpumpade brunnen.Det kan ju finnas en del variation på olika orter och i olika berggrunder, så om man vill vara helsäker kan man ju lägga på ytterligare 10 % marginal. När jag borrade ansåg man dock att 170 m var med god marginal och det har som sagt fungerat bra i 10 år.