0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Men om flödet skulle vara för litet borde väl tempdiffen öka och snarare vara strörre än 5 ºC
Apropå temperaturer.Eftersom tempdiffen är 3,2 ºC med cirk.pumpen på lägsta fart borde väl det betyda att det är den mest ekonomiska hastigheten?Den som ger mest kyla borde vara att köra på mellanfart som ger mindre tempdiff?Högsta fart borde vara mest oekonomisk eftersom det inte ger någon märkbart mindre tempdiff?
Så tolkar jag det också.
Jag tycker att 3, 2 grader vid lägsta pumphastighet är super. Har själv 5 grader vid lägsta och 3 grader vid högsta fart. Att diffen inte minskar vid ökad fart tycker jag snarast tyder på att du har tillräckligt tjocka rör för anslutningen. Konvektorn har ju normalt bara 12 mm-anslutning, så det lönar sig inte att ha hur tjocka rör som helst för anslutningen. Själv har jag 15 mm anslutningsrör och de är sammanlagt 25 m.
Jag har 3 grader vid lägsta hastighet... 11 graders framledning.5 grader kanske du får vid 27°C lufttemperatur i rummet du kyler samt vid relativ fukt 50% och 7°C framledning. Iaf är det vid de kriterierna som tillverkare specar att 7°C fram ger 12°C tilllbaka.