Som några av er säkert vet har jag haft en rätt häftig debatt med f.d. Oraklet (har inte memorerat hans nya alias än) idag, jag har därför avverkat större delen av dagen vid datorn.
Tur att det är mitt jobb att sköta forumet, annars vet jag inte huuur det skulle gå.
Nåväl, rätt som det var, runt 15.00 så hör jag hur det börjar porla i vardagsrummet, kollar snabbt vad det kan vara (misstänker något av barnen) och ser direkt att det RINNER vatten från värme/kylbatteriet i taket!
Snabbt slänger jag en filt på golvet och hämtar en hink för att ställa dit...
Mmm, just det, man skulle visst rengöra uppsamlingsskål, slang o.s.v en gång/år.
Det var nog 5 år sedan sist...
Plockade isär allt, och som tur var så hade inget vatten letat sig in undertaket, utan allt hade kommit ut på golvet.
Konstaterar att pumpen som skall pumpa ur kondensvattnet inte pumpar ut vattnet som den skall, och det är anledningen till att det rinner vatten ut på golvet. (sammanlagt kanske 1 liter inkl det som vi fick i hinken)
Efter lite funderande hämtar jag en överbliven bit "armaflex" som passar som hand i handske över pumpens inlopp, och samtidigt som pumpen pumpar blåser jag med full kraft.
Det går lite trögt, och blir helt stopp ett par gånger... kanske armaflexslangen vek sig?
Nåväl. hämtar ett kärl i köket som jag fyller med vatten och håller upp under pumpen, som den får suga ur, visst - nivån sjunker, men inte så snabbt som jag skulle vilja.
Blåser igen i min armaflextrumpet, och nu tar det inte stopp på samma sätt som tidigare.
Sätter dit kärlet med vatten igen, och nu pumpar det ur kärlet på några sekunder.
Min uppmaning till er som kör frikyla i huset, kolla både pumpar, droppfat, droppskålar och rörledningar så att de inte pluggar, med det väder och den luftfuktighet som vi nu har skulle det nog fort bli tiotals liter som skulle kunna läcka ut på golv eller I golv om man vore borta en hel dag och det inträffade något liknande.
Jag kommer nog att bli mer försiktig med att lämna frikylan igång när jag åker bort framöver, speciellt om det är så fuktig luft som det nu är.