Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för vattenskada!  (läst 3252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Varning för vattenskada!
« skrivet: 13 augusti 2010, 20:21:02 »
Som några av er säkert vet har jag haft en rätt häftig debatt med f.d. Oraklet (har inte memorerat hans nya alias än) idag, jag har därför avverkat större delen av dagen vid datorn.
Tur att det är mitt jobb att sköta forumet, annars vet jag inte huuur det skulle gÃ¥.  ;)

Nåväl, rätt som det var, runt 15.00 så hör jag hur det börjar porla i vardagsrummet, kollar snabbt vad det kan vara (misstänker något av barnen) och ser direkt att det RINNER vatten från värme/kylbatteriet i taket!

Snabbt slänger jag en filt på golvet och hämtar en hink för att ställa dit...

Mmm, just det, man skulle visst rengöra uppsamlingsskål, slang o.s.v en gång/år.
Det var nog 5 år sedan sist...

Plockade isär allt, och som tur var så hade inget vatten letat sig in undertaket, utan allt hade kommit ut på golvet.
Konstaterar att pumpen som skall pumpa ur kondensvattnet inte pumpar ut vattnet som den skall, och det är anledningen till att det rinner vatten ut på golvet. (sammanlagt kanske 1 liter inkl det som vi fick i hinken)

Efter lite funderande hämtar jag en överbliven bit "armaflex" som passar som hand i handske över pumpens inlopp, och samtidigt som pumpen pumpar blåser jag med full kraft.
Det går lite trögt, och blir helt stopp ett par gånger... kanske armaflexslangen vek sig?

Nåväl. hämtar ett kärl i köket som jag fyller med vatten och håller upp under pumpen, som den får suga ur, visst - nivån sjunker, men inte så snabbt som jag skulle vilja.
Blåser igen i min armaflextrumpet, och nu tar det inte stopp på samma sätt som tidigare.

Sätter dit kärlet med vatten igen, och nu pumpar det ur kärlet på några sekunder.

Min uppmaning till er som kör frikyla i huset, kolla både pumpar, droppfat, droppskålar och rörledningar så att de inte pluggar, med det väder och den luftfuktighet som vi nu har skulle det nog fort bli tiotals liter som skulle kunna läcka ut på golv eller I golv om man vore borta en hel dag och det inträffade något liknande.

Jag kommer nog att bli mer försiktig med att lämna frikylan igång när jag åker bort framöver, speciellt om det är så fuktig luft som det nu är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Varning för vattenskada!
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2010, 15:28:49 »
Tack för tipset. Vilken tur att du var hemma när det hände!

Själv har jag faktiskt tagit för vana att varje vÃ¥r kräla upp pÃ¥ vinden med en flaska vatten och försiktigt fylla droppskÃ¥len med vatten och kontrollera att pumpen startar som den ska. 

Det jag dock ska göra i helgen är att kräla upp för att kontrollera hur väl kondensisolering mm fungerar nu i dessa extremt fuktiga tider. Just nu är det 24°C och 84% relativ fukt... det är inte många dagar per år det är så här "svettigt".

En tanke jag fick dock nu var att man kanske ska prova att överfylla droppskålen med strömmen frånslagen och sen kontrollera exakt var på golvet det börjar droppa och sen ta för vana när man sticker iväg nån dag med kylan på att lämna en stor hink eller liknande på den ytan. Gissar att man kan spara lite fuktskador på det...

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varning för vattenskada!
« Svar #2 skrivet: 14 september 2010, 15:37:58 »
Sitter det ingen nivåvakt? Det har jag på min Argo ASW47L. Löser den ut så stänger kassetten av sig och funktionsdioderna börjar blinka som en julgran.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varning för vattenskada!
« Svar #3 skrivet: 14 september 2010, 16:08:58 »
Ingen nivÃ¥vakt, uppenbarligen.   Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!