Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation i nybygge...  (läst 2289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _-Daniel-_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Installation i nybygge...
« skrivet: 20 juni 2005, 12:49:07 »
Som standard i vårat hus ska det sitta en Nibe 360P men vi ska byta ut den mot en 1215-8,5 + FLM 30... Kanske kan bli en 1230 istället?!
Vad bör vi betala i mellanskillnad?

Har fått pris på ca 40000.... (för pump och installation i huset).

Dessa priser är väl dom som gäller på ett ungefär?
Nibe 360P = 36000
Nibe 1215 - 8,5 = 43000
Nibe FLM30 = 10000

Så om en 360P går loss på 36' och vi vill byta mot 1215 + FLM
som ligger på 53' är det rimligt att vi ska betala ca 40' för detta?
Är det verkligen så mycket x-tra jobb för rörisen att fixa till?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34942
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation i nybygge...
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2005, 15:27:14 »
8.5 kW i ett nytt hus  Sc:,h Har ni ingen isolering, eller är det ett hus pÃ¥ 300 m2?

Jag reagerar lite på den höga effekten...

Priset är väl inte helt tokigt i dessa överhettade värmepumpstider, ca 13000 för installationen ligger i linje med vad det kostar att leja för dylik installation.
Hustillverkaren betalar nog inte så mycket för 360P-värmepumpen, de kanske inte får samma rabatt på 8.5:an.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Installation i nybygge...
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2005, 21:56:24 »
Var skall ni ta värmen ifrån? Borrhål eller markslinga? Och hur mycket får ni betala för det?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad _-Daniel-_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installation i nybygge...
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2005, 10:50:30 »
8.5 kW i ett nytt hus  Sc:,h Har ni ingen isolering, eller är det ett hus på 300 m2?
Jag reagerar lite på den höga effekten...

Huset kommer totalt att bli ca 260m2
Entreplan ca 200 med golvvärme
Loft/övervån ca 60m2 med radiatorer
Hur djupt ska borrhålet vara för beskrivning ovan?

Har säljaren överdim. pumpen för oss?

Om vi vill värma framtida garage ca 45-60m2 via kulvert ca 10-20m
samt kanske en  pool på 4x8 är det då rätt pump för oss eller bör vi ha någon annan?
Hur djupt ska borrhålet / markslinga vara för beskrivning ovan?


Var skall ni ta värmen ifrån? Borrhål eller markslinga? Och hur mycket får ni betala för det?

Har inte tagit in några offerter på detta än... har en tomt på ca 3000m2.

/Daniel

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Installation i nybygge...
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2005, 11:08:36 »
Med 3000m2 tomt lÃ¥ter markslinga som det mest ekonomiska alternativet. 

Jag tror nog att du skulle klara dig med den mindre pumpen (7kW) utan problem.

Garaget tänker ni väl inte värma till 20gr och poolen ara pÃ¥ sommaren (?).  Du kommer ju fÃ¥ Ã¥terladdning i marken genom FLM30 vilket borde ge bra värden bÃ¥de somartid och vintertid.

Ett problem med golvvärme är att det innehåller så lite vatten att man snabbt höjer temperaturen i slingan och därmed kan få många starter. Det ni kanske skulle fundera på är att installera en volymförstorande acktank (ca100-150l) i serie med värmeslingan för att få längre gångtid och färre starter.

När det gäller borrhålsdjup beror det mycket på vilken bergart ni har. Själv har vi 193m aktivt hål (totaldjup 201m) till vår 8.5kW

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34942
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation i nybygge...
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2005, 11:32:23 »
Om du bygger i stockholmsorådet så är en 7 kW lagom för ditt hus, det klarar även poolen utan problem.

Med garaget så passar förmodligen 8.5 kW bra.

Jag tycker tveklöst att ni skall anlägga markvärme om det är möjligt, det blir billigare, men tänk bara på att lämna ytor där ni kan tänkas bygga poolen, garaget och kanske nåt förråd i framtiden.
 (det är ju i.o.f.s. ingen ekonomisk katastrof att ändra slingan senare, men det kan vara bra att planera för alla eventualiteter)

Jag har gjort en kalkyl på en 7 kW värmepump för ert hus, -1 grad KB-temp kanske är lite lågt, men jag har inte Nibes program så att jag kan räkna med vad FLM:n ger, den kommer att höja tempen ca 1-2 grader är min gissning. 400 meter kollektor är mitt förslag. Till 8.5 kW värmepump (och garaget) kanske 20 meter extra.

Köper du 8.5:an så kan jag hålla med om att en liten volymförstorande acktank som första radiator kan vara en fördel, den sätts som första radiator på kretsen upp till radiatorerna. Golvvärmen tas ut efter acken och dess returledning går ihop med raditorernas retur innan det går in i värmepumpen.

Med värmepump som värmekälla gäller det att vara nogrann vid rörinstallationen, inga rör får ligga an mot golvreglar eller likande material, rören skall ha ordentlig frigång i alla genomföringar för att ni inte skall besväras av knäppningar i väggar/golvbjälklag vid de relativt stora temperaturvariationer som uppstår i radiatorsystemet, speciellt om ni inte kan, vill eller har råd att satsa en slant och lite ytrymme på en volymförstorande acktank.

Bifogar en kopia på beräkningen.

OBS, då jag inte vet var ni bor eller vilken huskonstruktion ni valt (sten, trä eller liknande) så kan det vara lite vanskligt att säga med full säkerhet att 7 kW är rätt val för er, om garaget verkligen blir av så tycker jag att ni kan välja 8.5 kW.
Poolen klarar båda alternativen utan problem.
« Senast ändrad: 21 juni 2005, 11:35:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!