Vi har nyligen flyttat från en lägenhet till ett hus och är helt nya till uppvärmningsvärlden...
Vi tycker att elräkningen är lite hög med tanke på hur nytt huset är och att det har en relativt ny panna installerad (gjordes för ett par år sedan i samband med en ombyggnation av husets samtliga badrum). Jag har varit inne i pannans menyer och kollat kompressorns statistik. Den står på 202 timmar med 6538 starts. Är det normalt? Jag tycker att det låter lågt...
Dessa värder har inte ändrats sedan vi flyttade in för 2 månader sedan. Det har bara varit några enstaka dagar när uppvärmning har behövts i huset (cirkulationspumpen fungerar felfritt) men jag tycker att uppvärmningen av kranvattnet borde ha orsakat en del kompressortid. Jag har för övrigt aldrig sett symbolen lysa som vissar att kompressorn är igång...
Min första åtgärd skulle ha varit att ställa om pannan till sommarläget och på så sätt stänga av elpatronen, men jag vet inte hur man gör det... När jag trycker på knappen (översta till vänster) står det bara "Elpanna 10". Jag provade att ändra driftläget från automatik för att förhoppningsviss få fram sommar/vinter/höst-alternativ men det hjälpte inte. (Allt annat (ventilation etc.) verkar fungera som det ska, ta luft från rätt ställen. bra drag etc.)
Jag skulle uppskatta allt hjälp jag kan få (innan vintern
) - Stort tack på förhand!!