Om man har VVM och SMO så behöver man ej läsa av värderna ute i Vp. Marcus Tullius Cicero i VVM manual se under meny 5.0 där finns alla VP loggning värde på temp förångaren, suggas temp , vätsketemp, Hetgas temp, returtemp VB och diff. Det senare kontrollerar man vid injustering av reglerventil vid VV laddning.
Jag läste av nu min 2010 i SMO och fick med 720l/h:
Förång T 7,8 ---Hetgas T 106,1 retur 46,6 diff 6,6 = framl T 53,2
7,7--- " " " 47,9 " 6,7 " 54,6
Sen växlade min växelventil till rad krets och kyldes ner innan stopp. Då sjönk hetgasen ner till 97 och retur temp var 28 gr så går cirk pumpen tills diff är nere närmare 0,0 gr. Detta är kort vad som händer vid VV laddning sommartid med Ack tank i topp håller ca 54 grader.
Med VP i läge B blir hetgasen högre som jag skrev närmare 120 grader och då vid stopp blir VV lite högre så jag får då ca 55-56 grader i topp av tanken vid stopp på returtemp 48 grader.
Mina 500l värmer den upp på på ca 1/2 timme. från start 45 grader på givaren i nedre delen av tanken.
Går ca 3 timmar med 6-7 starter per dygn.
Med en ny avläsning hade kompressorn gått över till läge B.
Nu är ute temp 17,2 ute. VV temp 45 botten. Pga större uttag av VV och pumpen gått längre tid ansåg programmet att läge B var det rätta. Min tank hade sjunkit till 35 grader.
NU är med samma flöde förångn T 2,5 suggas T 19,5 värmeledn T 45,1 Hetgas T 117,9 retur 44,7 diff 10,0. 7,8kW värme ut med beräknad Vp förbr 2,5 ger det 3,2 COP
Minskade jag flödet till 570l/h fick då 3,0 förångn T 19,4 suggas T 45,1 värmeledn T Hetgas T 117,9 retur 45 diff 11,7.
Minskade ännu mer till 470l (enl min data ) då ökade diff T till 13-14 grader så
Kompr stoppade på hög framledning.Det betyder att för låg flöde nu med denna ute temp fungerar ej bra. Mitt råd är minimum 700l/h flöde med min kompr nu i sommar.