Min erfarenhet av näthandel.
Bokade och betalade min pump den 23/11 och eftersom toshiba här i småland själva sa att man hade väntetid fram till vecka 49 så lades orden hos polarpumpen som lovade att pumpar skulle komma redan torsdagen vilket borde vara den 26 och sen monteras snarast möjligt förbetalda ordrar behandlades först. Så pga av tidigast möjliga möjlighet att få pump på plats valdes självklart polarpumpen.
Efter lite påstötningar och eftersom ingen pump ännu gått iväg mer än 2 veckor senare ändrades beställningen från en ras 13 till en ras 10 och då gick pumpen iväg samma dag och ankom här dagen efter. lite mer påstötningar och installatör skulle dyka upp redan till helgen, montörerna dök upp måndagskvällen den 13/12 stressad men gjorde sitt jobb, dock gjordes miss att slimmodelen öppnar sin vinge rätt mycket nedåt och medhjälparen missade dörren öppnades inåt , innerdelen sattes 1 cm över dagmåttet för lågt för att gå fritt för dörr samt att en täck böj glömdes monteras eller lämnas på platsen men lovats att skickas i efterhand. men små missar kan ju alla göra.
samma dag montören skulle dyka upp ringde Toshiba och frågade om jag ville ha pump från dem nu när de hade i lager samt monteringsmöjlighet omgående jag svarade dem ärligt att eftersom de tidigare gett besked om längre vänte tid så valde jag polarpumpen men med facit i hand så hade jag nog kunnat vänta ytterligare en dag.
Pumpen jag fick saknade högra fästet till vingen vilket montören påtalade att jag skulle ta med företaget som sålt den eftersom det var en fabriksmiss. Polarpumpen kontaktades dels för fabriksmissen och sen för den pris diffen som var på den betalda pumpen enl fakturan samt den skickade och monterad enl ändrad order.
Nu ville de behålla mellan skillnaden säljare Fredxxx menade att monteringen hade blivet onödigt dyr med 5 håltagningar och på frågan vem som var ansvarig för polarpumpen ville han inte uppge utan bröt samtalet med att bara lägga på luren. Detta var ju lögn ang håltagningar och saltad monteringsfaktura, jag ringde upp montören som menade på att de var två riktiga hål som räknades (ett felborrat och 2 för att förenkla dragningen samt lite extra rör bjöd han på) montören hade ingen avsikt att salta på sin monteringskostnad. När jag påpekade att man tänkt behålla prisdiffen på pumparna med hänvisning till att han skulle ha debeterat mer så sa han att det är väl sånt man får ha med i beräkningen när man handlar på nätet han sa vidare att han stod för det han sagt när han lämnat mig dvs att han bjöd på de meter rör som gått åt extra samt 2 hål i ett skåp med andra ord ingen extra debitering.
Efter lite mer ringande till polarpumpens mobilnummer (de är nog 4-5 st som kan svara så viktigt med dem att att ta namn på den man gör affär med) fick jag äntligen tag på den som haft försäljningen till mig och så klart skulle prisdiffen betalas tillbaka det hade ju han lovat redan vid order ändringen vid det försenade utskicket.
Summa summarum: det blev i slutändan längre väntetid innan pump var på plats (toshibas utlovade ju vecka 49) istället för vecka 51,
2 års garanti istället för 5 års
pris diff på några tusen men läggar man till att polarpumpen försökte blås mig på prisdiffen är skillnaden på toshibas pris försumbar.
förhandsbetalning i mitt fall några veckor tidigare istället för faktura efter utfört jobb.
Att toshiba pumpen saknade del som håller vingen på plats hade nog en toshiba montör upptäckt direkt vid uppackningen , jag har förståelse för att en montör som åkt 25 mil för montering så åker nog grejerna upp även om något litet felar.
På min toshiba slim gör vingen en hel rörelse vid avstängning samt vid påsättning går ut och öppnar med vingen helt öppen nedåt detta gör att innan man haft väck dörrfodret och kapat ner det och dörr så spelar det kvitta att högra fästet saknades som håller fast vingen från att fladdra loss, jag åker ju ändå på att köra utan vinge. Denna öppningsrörelse bör man ha med i beräkningen när man väljer en slim polar 1 som ska sitta ovanför dörr om dörren öppnas åt samma håll som innerdelen monteras.