0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag använde mig av den nya typens kopplingar s.k. presskopplingar - de har oringar som tätar.Du kan bygga ihop ganska stora delar innan du pressar. blir något fel så går det bra att rätta till då du inte behöver använda bocktång utan sätter in fabrikstillverkade vinklar överallt. Enda kruxet är pressverktyget/maskinen, jag löste det genom att låna maskinen där jag köpte kopplingarna. Fick låna den över helgen och en kväll.
Annars kan man bygga ett sk. "minivattensystem" med fläktkonvektorer.Fördelen är att man kan klara sig med en fläktkonvektor per våningsplan förutsatt att man kan få en central placering på fläktkonvektorn.
Jag använde mig av den nya typens kopplingar s.k. presskopplingar - de har oringar som tätar
CiteraJag använde mig av den nya typens kopplingar s.k. presskopplingar - de har oringar som tätarEn fundering : Vad händer med o-ringar när anläggningen blir 20, 30, 50 år? Finns det risk att ringarna åldras o att koppligarna läcker? Visserligen kopplingar, således ingen mekanisk rörelse, eller möligen små små rörelser på grund av värmeutvidgningar så risken borde vara liten. men ändå... Jag kan inget om rörarbeten men vad säger erfaret yrkesfolk?
Bra, då verkat det helt OK.Angående mitt Hedemora Pannan Enrörssystem från 65 mumlade en röris något om att systemet inte bör röras eftersom det innehåller tätningsringar som kan börja läcka
Citat från: Jocke skrivet 21 maj 2004, 12:26:59Annars kan man bygga ett sk. "minivattensystem" med fläktkonvektorer.Fördelen är att man kan klara sig med en fläktkonvektor per våningsplan förutsatt att man kan få en central placering på fläktkonvektorn.Nu är ju jag ingen expert, men jag tror att man nåste ha välsigt bra fönster för att få bra konfort med en centralt plaserad fläcktkonvektor.