0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet med syresättning är lite överdrivet. Att du spolar ur systemet en stund med 'färskvatten' har ingen betydelse i sammanhanget - Du kommer ju ändå att fylla vatten när du är klar som innehåller syre betydligt längre tid än vad renspolningen tar.Om nånting rostar sönder under tiden du spolar ur systemet så är det nog lika bra att det händer då...
Citat från: purjo__ skrivet 04 augusti 2010, 09:22:04Problemet med syresättning är lite överdrivet. Att du spolar ur systemet en stund med 'färskvatten' har ingen betydelse i sammanhanget - Du kommer ju ändå att fylla vatten när du är klar som innehåller syre betydligt längre tid än vad renspolningen tar.Om nånting rostar sönder under tiden du spolar ur systemet så är det nog lika bra att det händer då...TackarMen frågan var egentligen om det är OK att renspola radiatorsystemet om man , som jag, har kulventiler på stigare och retur så att installationen av nya VP kan ske utan att jag tappar ner radiatorsystemet.Påfyllningen av radiatorsystemet efter installationen blir alltså marginell.HälsarSW
Antar...att du har ett smutsfilter eller tänker montera ett sådant vid VP installationen?Om du väljer ett smutsfilter som är enkelt att rengöra, kan det vara OK att inte spola ur systemet. Annars skulle jag spola ur vid installationen.
Eller en Spirovent...Air+Dirt. Så behöver du bara vrida på en kran när du spolar ur filtret.
*får chock utav priserna* 13-18 tusen för ett filter...
Citat från: rallykalle skrivet 07 augusti 2010, 13:13:00*får chock utav priserna* 13-18 tusen för ett filter...Ja, dom känns liiite överkurs för en villa. Jag brukar köra med filter-ball, dom är aslätta att rengöra utan slabb.