Jag skrattade verkligen inte åt cougar eller någon annan.
Att du inte skrattade åt Cougar, är jag väl medveten om. Du skrattade åt det han sa, som jag uppfattar ett hån mot oss som lagt ner tid för att hjälpa dig. Att Oraklet hamnade mellan cougars påstående om medlemmars upprördhet och ditt skratt, måste vara en ren tillfällighet ifall du inte håller med cougars uppfattning.
Kan i och för sig köpa din förklaring, om din morbror har en "normalvilla". Trodde grejerna satt i ett hotell eller liknande. Ser ett kylbatteri på tilluftskanalen. Kör han 16° till den och anser att kylan är tillräcklig? Ja, det förklarar storleken på aggregatet och dimension på ljuddämparna. Han triggar ventilationsflödet på sommaren. Men det kan inte bli mycket effekt i alla fall.
Men varför har han termostater på golvslingefördelaren?
Är jag irriterad? Har backat tillbaka och läst tråden, men hittar bara dina inlägg om "humbo jumbo" och "perverst". Inget om att jag visar irritation.
Kollar även när jag hjälpte dig i din tidigare villa, men kan inte heller där hitta några irriterande kommentarer. Ja, det ska vara det här i så fall, som jag lite blev irriterad på Nisse.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174418#msg174418
Är du irriterad på mig, för att jag upptäckte att ditt förra hus hade ett felaktigt konstruerat värmesystem?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174064#msg174064
Är förvånad att du väljer design före komfort.....
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174078#msg174078
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.msg174203#msg174203
när du nu är beredd att installera överstora fläktkonvektorer.
Du bör nog ringa de nya ägarna och tala om att växlingsventilen läcker.
De hade 32 vv-laddnigar igår.
14 st. redan idag.
Okej är det såhär du känner så känns det verkligen tokigt för mig.
Men låt mig försöka förklara igen.
1. Som sagt, villan är på ca 170 kvadrat och när man kliver upp på vinden och ser den bär bjässen till ventilation till att jämfört med den frånluftsfläkt vi har nu och lite spirorör på max 125mm i ett betydligt större hus så tappade jag hakan. Och när cougar pratade om överdimensionering så kunde man inte annat att instämma och flina lite för det var verkligen överdimensionerat. Jag förstår faktiskt inte hur det skulle kunna vara ett hån mot dig eller någon annan här.
2. Varför han har termostater har jag ingen aning om. Jag kollade inte så noga vad gällande värme. Men han sa själv att han själv inte hade hunnit sätta in sig i driften eller optimeringen eftersom han flytta in för ett år sen men skulle ta tag i det nu.
3. Nej jag sa aldrig att du är irriterad men jag sa att det finns tendenser som pekar på det. Vad jag menade är att ibland har det känts som att du har blivit irriterad för att jag inte har antagit dina idéer. T.ex. det med att förlägga en slang väldigt djupt för att hämta kyla tyckte jag egentligen var en bra idé men att den var för mig väldigt svår att genomföra som jag försökte förklara. Men det kändes som att du bara tyckte att jag var negativ trots jag försökte förklara väldigt ingående. Hade det här bygget inte blivit så himla snabbt påkommet så kanske jag kanske hunnit planera in det i schaktarbetet bättre. Och mina ordval vad gällande perverst och humbo jumbo var ju med glimten i ögat och aldrig något negativt menat med det.
4. När du hjälpte mig det så kan jag inte minnas att jag upplevde dig irriterad alls men det var ju ett tag MEN det jag minns var att du var mycket hjälpsam och det är jag fortfarande tacksam för.
5. Jag är verkligen inte irriterad på dig. Jag blir bara ledsen när du tror att jag inte uppskattar din och alla andras kunskap och dessutom tror jag hånar någon på något sätt. Så är det verkligen inte. Vad gällande just det värmesystemet så är jag glad att du och andra hjälpte mig förstå att det var felaktigt på många sätt. Nu fungerar det dock bra komfortmässigt och ekonomin är inte på något sätt dålig även om det kunde ha varit bättre.
Och det är dessutom därför jag inte tänker lita på någon extern leverantör vid detta husbygge.
6.
Inget är spikat än. Tanken är att jag ska ha återcirkulerande aggregat i dolda utrymmen, t.ex. under trapp, klädkammare och dylikt. Alltså ingen synlig installation i rummen man vistas i förutom luftdon. Sen om det är möjligt rent flödesmässigt vet jag ju inte än. Och just det inlägget du hänvisar till där gäller en el-radiator i ett vardagsrum där alla väggar är "upptagna" och resten är glas.. Det hade såklart varit möjligt att klämma in ett element men nu i vintras så lyckades vi hålla 21 grader i det rummet... när det var bortåt -30 så gled det dock ner till 18-19 grader. Ur en komfortaspekt så tycker jag att det är acceptabelt faktiskt.
7. Vad kul att du håller koll på webbsidan. Jag har faktiskt sett fenomenet själv men jag misstänker att det har med VVC att göra. På sommaren stänger vi av den efterpåkopplade el-vvb (och kopplar förbi den rent vattenmässigt) som annars är inställd på en temperatur som gör att returen på VVC är tillräckligt hög för att inte sänka temperaturen i den inbyggda varmvattenberedaren i VPn. Detta eftersom att VPn är så klent dimensionerad att den skall få fokusera på värmedrift under kall-perioden.
Det är två VVC-ledningar till varsin del av huset... den ena är ca 25 meter och den andra 15 meter och är av typen plusprisolrör. När VP går i sommarläge på sommaren så stänger VVC-pumpen av. Då går värmepumpen betydligt mindre för det var klagomål i huset att det tog alldeles för lång tid för varmvattnet att komma så jag tvingade igång VVC-pump och då ökade drifttiden på värmepumpen en hel del.
Jag vet dock inte om min teori är rätt men det är under undersökning men det är mycket som ska ha uppmärksamhet nu.
Men åter igen:
Mycket tacksam för all input från alla som engagerar sig och tro inget annat.
Mvh
Stefan