0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: utopiazz skrivet 04 augusti 2010, 09:28:22Fascinerande att man kan kalla den för användarvänlig, det mesta är design och marknadsföring. Det som gav iFånen en snabbstart var AppStore tillsammans med populariteten hos iPod. Som jag skrev tidigare så finns det en del brister i iFånen, men även deras support är under all kritik. En telefon med urusel batterikapacitet där inte användaren kan byta batteri själv, är det användarvänligt?En fabiksny lur där man upptäcker ett fel redan i butik kan inte bytas över disk av butiken om kvittot redan slagits ut med IMEI nummer angivet! Apple har vid ett flertal tillfällen ersatt sprillans nya lurar med en utbytesenhet som är "lätt" begagnad. Nä nu blir jag bara upprörd, bäst att ta en kopp java för att lugna ner sig lite 30% av alla sålda iPhones har varit på serviceverkstad. Det är dåligt och inte direkt lönsamt.Att byta ut mot beg produkt vid doa är baske mig det värsta man kan göra. Annars säger väl lagen att den måste vara likvärdig eller bättre...
Fascinerande att man kan kalla den för användarvänlig, det mesta är design och marknadsföring. Det som gav iFånen en snabbstart var AppStore tillsammans med populariteten hos iPod. Som jag skrev tidigare så finns det en del brister i iFånen, men även deras support är under all kritik. En telefon med urusel batterikapacitet där inte användaren kan byta batteri själv, är det användarvänligt?En fabiksny lur där man upptäcker ett fel redan i butik kan inte bytas över disk av butiken om kvittot redan slagits ut med IMEI nummer angivet! Apple har vid ett flertal tillfällen ersatt sprillans nya lurar med en utbytesenhet som är "lätt" begagnad. Nä nu blir jag bara upprörd, bäst att ta en kopp java för att lugna ner sig lite
Det är klart att en DOA ska bytas mot en ny lur. Men de som jag vet har fått problem direkt och sedan inte fått en ny har inte köpts av privatpersoner utan av företag och då gäller lite andra "garantiregler". I två av fallen har operatören Telia och Telenor bytt luren mot en ny när man upptäckte att Apple ersatt med en begagnad. Sedan finns det en annan operatör som inte har gjort det utan hävdar att det är Apple som lämnar garanti och inte operatören, där pågår en rätt infekterad "förhandling" just nu som jag tror kommer att lösa sig rätt snart
Har erfarenhet av både iPhone och Xperia. Både privat och pro. Materialvalen är typ samma. Designen olika. Hårdvaran skiljer en del (men man skall känna till att tillverkarna och många delar är samma). Att synka en iPhone med en egen Exchange som har SSL är inte lika smutt som i en Android eller WinCE.Facebook är prutt oavsett smartphone ...Utan bra apps är alla smartphones prutt. Apple skryter med att de har mest (100000st)... 99,9% är skit. De bra apparna finns till de flesta smartfunkarna, så...Usel batteritid lider alla smartphones av så även iPhone4.Usel kamera har alla telefoner.Spela in film i HD .. kyss mig i ... Har för några veckor sedan bytt upp mig till en SE X10 mini pro. Den fyller de behov jag har med råge. Bäst av allt den känns inte att man har den i fickan. Betalade ca 2800kr för den utan att importera. Jag räknar kallt med att byta den inom en 2års period då utvecklingen går otroligt fort just nu. I USA har nu Android en marknadsandel på ca 34% mot iPhones 21,7%. Jag tror att Googel kommer att bli ruskigt stora på smartphones. Nokia är fortfarande största tillverkaren. I Kina har Nokia nästan 80% av marknaden. Good luck Apple!
En intressant sak som jag hört när det gäller Apples garanti. En säljare (som säljer till privatpersoner) kan aldrig friskriva sig från de lagstadgade garantikraven. Det gör att det för operatörerna, som ju säljer Apples lurar, har fått ganska höga kostnader för att reparera trasiga lurar efter det första året. Alla tillverkare utom Apple ger ÅF 24 månaders garanti medans Apple bara ger 12 månader!
..hur fick man mailen att funka? ...den som säger annat har inte sett eller provat.
Förutom att du nyttjar pubertala ord jag nu inte annat än kan avhjälpa att associera dig med, håller jag med om vad du säger.Det kommer att bli en svår Match att slå Google på marknaden, som dessutom nu tillämpar SCRUM. De verkar innan kort dominera alla branscher de ger sig an, har svårt att tro att denna näringsgren, som för deras del också här handlar om ren mjukvara då de inget har att göra med tillverkningen av telefonerna i sig, kommer att vara annorlunda. Android kommer att va telefonen all snackar om, som också redan känns mycket mer in sync med utvecklingen, exempelvis att de accepterar Flash, som är så vanligt på nätet, till skillnad från Apple!Apple hävdar ju att detta beror på att Flash drar alltför mycket energi från batteriet, när alla vet att det har med konkurrensen att göra, att de förslker premiera deras egna motsvarigheter, som naturligtvis drar jämförbara mängder batteri.
Finns ingen lagstadgad garanti. Det du syftar på är konsumentköplagen. Det är svårt att komma runt konsumentköplagen. Åter igen är det inget tvång för säljaren att ge garanti. Men om man vill ha sälja mer än bara någon produkt som säljare är det bäst om man lägger på en garanti som åtminstånnde speglar tillverkarens.
och användarvänlighet har inte med batteriet att göra!
Garanti var fel ord att använda även om det normalt är det som används i dagligt tal. Om vi skriver reklamationsrätt istället då blir du nöjd då?Oavsett vad vi kallar det så lämna Apple sämre garanti villkor än sina konkurenter. Sen är det ju som så att det ingångna avtalet iom köpet av en produkt har du med säljaren och inte med tillverkaren. Reklamationsrätten är iofs också intressant men mycket svårare att använda sig av när det gått mer än 6 månader.
Inte om du provat iphone! Hittade inte ens mailen på ericsson, men den kändes vilse direkt, så la ingen tid på den, upplåsningen direkt plockad från iphone, som för övrigt snudd på hela conceptet..
Citat från: utopiazz skrivet 04 augusti 2010, 11:14:17Garanti var fel ord att använda även om det normalt är det som används i dagligt tal. Om vi skriver reklamationsrätt istället då blir du nöjd då?Oavsett vad vi kallar det så lämna Apple sämre garanti villkor än sina konkurenter. Sen är det ju som så att det ingångna avtalet iom köpet av en produkt har du med säljaren och inte med tillverkaren. Reklamationsrätten är iofs också intressant men mycket svårare att använda sig av när det gått mer än 6 månader.Men säljaren behöver inte ge garanti inte ens spegla tillverkarens. Men det är förskräckligt för framtida affärer om man inte sköter sig som säljare.
Jag förstår vad du menar och håller med till fullo. Jag uttryckte mig nog lite otydligt :-[