Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UV indikator vid läckagesökning  (läst 1559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
UV indikator vid läckagesökning
« skrivet: 29 juli 2010, 18:15:33 »
Min warmitek hÃ¥l + solkrets har varit fylld med pottaska som är korrosivt och läcker lätt(referenser pÃ¥ firman som tyckte det var listigt kan fÃ¥s...). VI har konverterat  till sprit+ glykol. och bytt skadade kopplingar flexslangar och ventiler en gÃ¥ng redan efter  en dags renspolning med vatten 2006. nu är det dags igen med brunfärgad köldbärare . kooroderade nya flexslangar med risk för rost ned i värmeväxlare. jag har tryckprovat slingan utan pumpen inkopplat och det sker ett tryckfall som kan vara varsomhelst under Armaflexen innomhus eller utomhus i tex i vinkeln ned i brunnen.
Har nÃ¥gon erfarenhet av att blanda in tex fluorescein ?  Hur mycket och var köper man ?

Är ganska less efter flera år och låter troligen försäkringsbolaget gå in denna gång . Sannolikt bör väl spriten bytas ochså.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: UV indikator vid läckagesökning
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2010, 13:36:12 »
Tråkigt att du har problem med anläggningen, pottaska i solfångaren är nog det som ställer till problemen då hög värme tycks ta död på inhibitorn i pottaskan som ska rostskydda anläggningen.
Men i borrhålet borde inhibitorn fungera, den behöver dock fyllas på efter ca 7 år dess effekt avtar nämligen med åren (precis som i glykol)

Tryckfall?  jag antar att menar att trycket försvinner? tryckfall (pÃ¥ rörmokarlingo)brukar annars betyda att det är stopp i rören.

Min erfarenhet av fluorensin är att det är extremt svårt att hantera i ett vätskesystem eftersom läckan brykar vara så stor (jämfört med en gasläcka) och hela pannrummet blir självlysande på nolltid, dessutom är det svårt att blanda det med vätskan utan att ha anläggningen kopplad mot ett blandningskärl.
Det bästa är nog att klä av isoleringen och försöka se var läckan är, hittar man inget där så får man provtrycka anläggningen del för del.
Är det mekaniska kopplingar ner i borrhålet så ligger felet troligen där, dom brukar inte vara täta för alltid.... :'(
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: UV indikator vid läckagesökning
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2010, 11:21:44 »
sorry cougar  att jag inte svarade pÃ¥ sÃ¥ länge. Pottaskan  gav läckage efter 2 v drift och jag pratae med mitt försäkringsbolag  som inte ville ta det som skada dÃ¥ utan att jag skulle " göra" upp med leverantören" vilket inte har gott.  Pottaskan Ã¥kte ut rätt snabbt i alla fall och anläggningen sanerades och reparerades för mina pengar. NU fÃ¥r Försäkringsbolaget träda in . Vill  ha allt Ã¥terställt till nyskick och slippa Ã¥ldersavdrag. Det var deras rÃ¥d att gÃ¥ den vägen som gett problemen. Min röris vill helst byta allt som är korroderat. Vilket betyder nybyggnation i princip.

Min ide med flourecesein var mest om det fanns mÃ¥nga smÃ¥ läckor . Armaflexen mÃ¥ste nog av i alla fall.  Jag Ã¥r dÃ¥ kondens  eftersom markslingan är "dump" för solvärmen ( som ochsÃ¥ har läckageproblem)
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!