Ingen av de som lämnat offerter har nämt ackutank och VP. Snarare att de rynkat på näsan åt det "tankar är för de som eldar med ved!" Har dock läst här på forumet att man bör/ska ha en liten ackutank för att göra volymen större och ge pumpen en skonsammare uppgift. Har själv 3 (snart 4) äldre radiatorer model medelstora så frågan är: räcker 3-5 radiatorer eller ska man satsa på ytterliggare vattenmagasin? Golvvärmen täcker knapt 80 m2
/Dykarn
Att dom rynkar på näsan och pratar om vedeldning beror nog på att en ackumulator i deras ögon är på minst 500l, gärna uppåt 2000l. Dessa kopplas med shuntar eller dylikt för att under längre tid pytsa ut värmen.
I värmepumpssammanhang handlar det inte riktigt om samma sak även om samma typ av tank kan användas. Det vi VP ägare gärna vill ha är få starter och långa gångtider för det gillar kmpressorn i värmepumpen. Problemet är dock många gånger att den vattenvolym som värmepumpen jobbar med är så liten att den värms upp så snabbt av den effektiva kompressorn men samtidigt svalnar den av snabbt när kompressorn vilar. Därav korta gångtider och många starer.
För att till viss del kunna komma till rätta med det problemet kan man installera en ackumulator (100-500l) i serie med radiatorkretsen. Ackumulatorn kommer då att hålla samma temperatur som resten av systemet och man slipper shunta vattnet för att rätt temperatur ut i systemet.
I ditt system borde en ackumulator på 100-150l kunna ge dig den vattenvolym som värmepumpen gärna vill ha. Att använda samma ackumulator till VV produktion går inget bra eftersom behovet av rumsvärme varierar med året men jag tror att du vill ha ganska konstant temperatur på ditt varmvatten

.
Eftersom systemet med ackumulator innehåller mer vatten ger det även en tröghet i systemet. Det tar lite längre tid att värma upp men det svalnar samtidigt långsammare. Om man sedan kan märka den trögheten i inomhusklimatet beror mycket på huset. Samtigt kan ju även ett system som värms snabbt (lite vatten) ge svängningar i inomhustempen. Men båda typerna av svängningar kan kompenseras med en korrekt justering av reglerdatorn i värmepumpen.
Jag kör själv med en ackumulator på 500l i mitt system. Enda tillfällena som vi kan märka av trögheten är när det varit riktigt kallt på natten och det sedan blir varmt på dagen (egentligen när temperaturen stiger med mer än 15gr på mindre än 3h). Den enda modifiering jag gjort på min VP är att jag flyttat en givare från värmepumpen till acktanken (framledningsgivare) för att värmepumpen ska få bättre koll på temperaturen i mitt system. Flytten av givaren gjorde att regleringen fungerar helt perfekt (med min stor vattenvolym).
/Johan