Tjena
Har läst en hel del trådar men hittar ingen som passar direkt min typ av hus. Jag bor i ett s.k. "giraffhus", där halva ovanvåningen används och halva går hela vägen upp i tak från vardagsrummet på bottenvåningen. Vardagsrummet vetter mot baksidan på huset i öster och norrläge, förutom vardagsrum så finns ett sovrum (mot söder), kök, badrum och hall på bottenplan. På ovanvåningen finns 3 sovrum och 1 badrum, där det ena sovrummet i söderläge används mer som tv- och musikrum idag och således "behövs inte" samma värme där. Har ingen ritning att lägga upp tyvärr, så har försökt beskriva så gott det går.
Som jag själv läst mig till så är den bästa placeringen för pumpen, som inhandlades idag (en Fujitsu RSB09LD Plasma), i trapphuset för att sprida värmen bäst. Problemet är dock att jag har svårt att placera utedelen då den närmsta ytterväggen vetter mot ett uterum. Kanske kan man placera den ovanför dörren till trädgården på baksidan, denna dörr ligger dock i vardagsrummet, härifrån bör dock värmen spridas bra till alla ställen i huset känns det som.
Pumpen förresten, vad jag läst mig till så är denna bra, eller? Valde mellan denna och Nocrian, som dock är 5000kr dyrare och mitt hus är inte så jättestort, 125 kvm.