Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
IVT 12FR-N vs 12KHR-N?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: IVT 12FR-N vs 12KHR-N? (läst 3980 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Scitz0
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Scitz0
IVT 12FR-N vs 12KHR-N?
«
skrivet:
12 juli 2010, 18:06:50 »
Citera
Hej!
Jag är en nyreggad medlem här på forumet och har mycket att lära om värmepumpar. Den enorma värmevåg som svept in över landet har gjort att jag på allvar tagit tag i ventilationsproblemet.
Till att börja med så bor jag i en lägenhet på ca 65m2 med inglasad balkong. Jag började att titta och googla på portabla AC som alla svenssons men insåg snabbt att det bara är högljutt, fult och ger ingen bra effekt. Så nu är spåret helt inriktat på värmepump. Utedelen hade jag tänkt sätta på balkongen och öppna fönsterna för att släppa ut värmen då jag med 99% säkerhet inte får sätta upp utedelen på utsidan av byggnaden.
Jag var idag inne på IVT-Center i Malmö och pratade med en säljare som rekommenderade 09FR-N, alternativt 12FR-N. Bredvid demonstrerade de även 12KHR-N som säljaren tyckte var överkurs. Rent estetiskt så var ju innerdelen till 12KHR-N snyggare än 09/12FR-N även om de var helt ok. Nu fick jag aldrig något pris på 12KHR-N(vad tror ni jag får ge?) men 09FR-N skulle gå på 17413:- inkl montering och med ROT-avdrag(för det gäller väl även bostadsrätt?), 12FR-N kosta 900:- extra.
Vilken skulle ni valt av dessa tre?
Jag kan tillägga att värmepumpen enbart kommer att användas för att kyla.
Min far känner tydligen även någon som säljer(eller sålde var det nog) Toshiba, hur står de sig prismässigt/kvalitetsmässigt jämfört med IVT?
Loggat
gunzen
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
gunzen
SV: IVT 12FR-N vs 12KHR-N?
«
Svar #1 skrivet:
05 augusti 2010, 22:25:42 »
Citera
Hej!
Jag skulle nog faktiskt välja den minsta och billigaste, den räcker gott åt din lägenhet.
Jag har khr-n med det är till 100kvm på två våningar. Fick ge 23tkr.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #2 skrivet:
05 augusti 2010, 22:35:45 »
Citera
Har du så varm lgh? Känns lite overkill att installera värmepump i lgh för endast kyla, och helst för fast installation, sen att uterummet får en utedel där, är inte detta störande?
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
mcrave
Har värmepump
Kan värmepumpar
Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
Antal inlägg: 193
Karma +0/-0
Kön:
mcrave
«
Svar #3 skrivet:
06 augusti 2010, 07:17:19 »
Citera
Hej!
Vars bor du någonstans? Menar det måste vara grymt varmt i lägenheten då du ens har tanken att spendera över 15000 kr på kyla?
Ska du satsa på något så köp en coolix eller något liknande som ligger kring 5000 kr.
Men mitt råd är att köpa en hederlig takfläkt o köra på sommaren istället. snyggare, billigare.
Loggat
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #4 skrivet:
06 augusti 2010, 07:55:27 »
Citera
Vilken billig pump som helst fungerar bra att kyla med. Köp en billig Coolix, eller liknande som egentligen bara är gjord att användas för kyla.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
ghandi
Kan för mkt men inte
Expert på värmepump
Stad/land: Norrland
Antal inlägg: 663
Karma +0/-0
Kön:
Installerar Värmepumpar
ghandi
«
Svar #5 skrivet:
06 augusti 2010, 09:37:50 »
Citera
Om du nu inte få rmontera den på huset så får du väl inte göra åverkar såsom ett 65mm hål genom fasaden heller?!
Som andra sa, köp en billig jula/rusta eller en ren AC om du ska ha den för kyldrift, riktigt overkill att handla en IVT värmepump för att kyla på sommaren.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
IVT 12FR-N vs 12KHR-N?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1152
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
tipo874
Mohaaa
svenske kocken
EvertL
Börje__
KedjehusFilip
gluecifer
LARS6HOC
Troccadero
Carl N
R407C
uecjs
Raecer
PaalO
Alara
perra83
MartinF1226
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info