0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: purjo__ skrivet 23 juli 2010, 11:50:57Jag vet inte om den kan presentera varje fas separat. Men, jag skulle vilja ha 10 trafos och visa alla på en display.På samma gång eller genom att växla med nån knapptryckning ? Är det effekt eller energi det gäller ?
Jag vet inte om den kan presentera varje fas separat. Men, jag skulle vilja ha 10 trafos och visa alla på en display.
Via knapptryckningar vill jag kunna välja mellan energi och effektvisning för ett antal olika förbrukare. Som Conrads Energy Count 3000 fast med trådlösa trafos istf vägguttagsmätare...
Citat från: purjo__ skrivet 23 juli 2010, 12:24:13Via knapptryckningar vill jag kunna välja mellan energi och effektvisning för ett antal olika förbrukare. Som Conrads Energy Count 3000 fast med trådlösa trafos istf vägguttagsmätare...Fattade inte det där med Conrads först.. den är väl gjord av Voltcraft? För det priset skulle då jag plocka isär givaren och montera den permanent i lämpligt skal.. den var ju "skitbillig" Ska den sitta i skåp behövs ju inte ens skalet.Vad som kan vara problem med den modellen är effektvisningen. Jag tror nog den visar totaleffekt och inte aktiv effekt... står i.of inget om det men den typen brukar ju vara så.
(ang. C-Olson mät)Jag vet inte om den kan presentera varje fas separat. Men, jag skulle vilja ha 10 trafos och visa alla på en display.
Nepp, den kan bara visa totalen och den visar inte verkliga kWh utan kVAh, skenbar energi.Lösa givare.... http://www.seeedstudio.com/depot/sensors-electricity-c-84_91.htmlmen att få dom att mäta är värre!!!Jag meckar med en hemma-kolla-styra-strömmen-undvika-blåsa-huvudsäkrings-mojja som använder sig av liknande sensor.Dock blir den aldrig klar, men om den blir det så kommer det synas på detta forum, lite beroende på... vill ju inte konkurrera med Rikards produkter...
Har du någon tillverkar-info på den?Nej jag har bara en likadan fast en som Rikard säljer/sålde i E-OP butiken.Varför skulle den givaren vara svår ? Sätt den i rätt riktning och ha inte för stort mätområde . Den ger ju bara 1 volt vid max utslag så det svåra är ju kanske att plocka upp så låg spänning.Finns ingen "rätt riktning" den mäter helt enkelt växelström.Skall man mäta kWh måste man hålla koll på spänningen åxå... i synk med strömmen, då finns det "rätt riktning" iofs.Om man nöjer sig med ström-mätning via spänningsingången på en multimeter och en "manuell" omvandlingstabell så blir det ju billigt enkelt osv.Problemen börjar när man vill presentera mätningen i klartext.
Citat från: Toprunner skrivet 23 juli 2010, 16:06:54Har du någon tillverkar-info på den?Nej jag har bara en likadan fast en som Rikard säljer/sålde i E-OP butiken.Varför skulle den givaren vara svår ? Sätt den i rätt riktning och ha inte för stort mätområde . Den ger ju bara 1 volt vid max utslag så det svåra är ju kanske att plocka upp så låg spänning.Finns ingen "rätt riktning" den mäter helt enkelt växelström.Skall man mäta kWh måste man hålla koll på spänningen åxå... i synk med strömmen, då finns det "rätt riktning" iofs.Om man nöjer sig med ström-mätning via spänningsingången på en multimeter och en "manuell" omvandlingstabell så blir det ju billigt enkelt osv.Problemen börjar när man vill presentera mätningen i klartext.