0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
det verkar som det finns mycket erfanrenhet i detta forum och jag behöver hjälp...Jag har tänkt att investera i en L/V Vp och kollat in Stiebels WPL10 alt. 13, men det verkar inte som om den är särsklit poppis. Varför ??Den lämnar 65 grader och jobbar långt ned på minussidan vilket borde väl vara en fördel eller ?Finns det någon som har erfarenhet av denna pump Vad skall man annars välja ??
Jag bor utanför Uppsala och bor i en äldre kåk (1938) 2 plan + källare. Köpte huset i höstas och struntade helt enkelt i att investera i någon olja eftersom det nästan gick på ett ut om jag körde på El. Det ser ut som att min slutförbrukning på ett år kommer att ligga på 40-45000kW.Jag har noterat att Stibeln är lite dyrare och frågan är om, men tjänar in det eftersom den jobbar lite längre ned i kallt väder. Eller om den är mindre effektiv över hela registret och man därför lika gärna kan köpa någon av de mer vanliga märkerna.Jag mäte temperaturen på framledaren i vintras och fick fram att vattnet hade 57 grader just vid det tillfället, så därför är jag lite orolig att de pumpar som "bara" ger 50-55 grader inte kommer att klara av att hålla huset varmt.