0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hur kan det vara möjligt att Zibro S1225 fungerar ner till minus 15 medan Toshibas RAS 10 ner till minus 30?
Som jag ser det är de billiga pumparna till 90% on/off medans "märkespumparna" till 98-99% är inverterOn/off pumpar har billigare hårdvara(de kan till och med använda kolvkompressor om de vill) och enklare styrning.Stirra dig inte blind på COP siffranDen är bara till för att du skall kuna jämföra pumpar med liknande effekt och zibro 1225 och RAS 10 är inte lika varandra (Zibro levererar bara 3kW medans RAS 10 levererar ca 6kW).och COP är inget fast värde utan minskar med temperaturen tex.Zibro påstår att de har COP 3.62 vid +7/20 medans jag på min endast kan få 3 vid +7/20 OK för att jag inte har exakt samma förutsättningar men ändåVid -15/+20 får jag ett COP 2.0 och vid -19/+20 COP 1.8 (då drog den ca650W och gav värme för ca1250W)Inga inponerande siffror direktCiterahur kan det vara möjligt att Zibro S1225 fungerar ner till minus 15 medan Toshibas RAS 10 ner till minus 30? Åter igen en fråga om den billigare hårdvaran tex,mindre kompressor,mindre förångare,mindre lammellavstånd osv.