0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: tipo874 skrivet 16 juli 2010, 11:14:13Jag ser tydligt att uteffekten i mina vakuumrör sjunker med stigande systemtemperatur.Det som driver är väl delta mellan stagnationstemperaturen och aktuell temperatur, ju större delta, ju mera effekt.Jag har sett strax under 200 ⁰C som mest i mina sfinxrör och om jag laddar mot 40 ⁰C i beredaren ger den mera effekt än när tempen är 85 ⁰C.Om solen skiner lite klent så att fångarna bara kommer upp i säg 40 ⁰C ger de ju inget om beredaren redan ligger på 50 ⁰ men en del om tempen ligger på 10 ⁰C.Hur mäter du förresten uteffekt från vakuumrören?
Jag ser tydligt att uteffekten i mina vakuumrör sjunker med stigande systemtemperatur.Det som driver är väl delta mellan stagnationstemperaturen och aktuell temperatur, ju större delta, ju mera effekt.Jag har sett strax under 200 ⁰C som mest i mina sfinxrör och om jag laddar mot 40 ⁰C i beredaren ger den mera effekt än när tempen är 85 ⁰C.Om solen skiner lite klent så att fångarna bara kommer upp i säg 40 ⁰C ger de ju inget om beredaren redan ligger på 50 ⁰ men en del om tempen ligger på 10 ⁰C.
Jag har den monterad efter VVX:en, dvs den matas med vatten.
Citat från: tipo874 skrivet 16 juli 2010, 13:25:01Jag har den monterad efter VVX:en, dvs den matas med vatten.Jag tänkte väl det.. du får väl en hel del förluster före VVX vid höga temperaturer. Skulle vara kul att se nån som lyckas kolla direkt efter rören. Har du kunnat se om hur många timmar du kan komma över 100 grader en gynnsam dag? Klurar lite på en soldriven absorbtionskylare.. då behöver man över 100.
Citat från: Toprunner skrivet 16 juli 2010, 14:01:34Citat från: tipo874 skrivet 16 juli 2010, 13:25:01Jag har den monterad efter VVX:en, dvs den matas med vatten.Jag tänkte väl det.. du får väl en hel del förluster före VVX vid höga temperaturer. Skulle vara kul att se nån som lyckas kolla direkt efter rören. Har du kunnat se om hur många timmar du kan komma över 100 grader en gynnsam dag? Klurar lite på en soldriven absorbtionskylare.. då behöver man över 100.Jag har ju en pt1000-givare för styrningen som sitter uppe i ena fångaren, och vid ca 2 kW effekt diffar tempen ca 10 ⁰C mellan fångaren och givaren i mätaren.Igår, när jag körde med rent vatten även i primärslingan, kom tempen i fångaren upp i ca 100 ⁰C när mätaren efter VVX:en visade ca 90 ⁰C. Jag har ca 2x30 m 15mm rör så det blir en del förluster på vägen.Eftersom beredaren var full, och jag har för litet expkärl fick jag tappa ur slingan, inte kul när vattnet håller 100 ⁰C.Idag har den stått tom hela dagen, och redan från tidig förmiddag ligger fångaren på ca 180 ⁰C. Just nu ligger den på 181 ⁰C.