0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan inte ha hur hög temp som helst på inkommande brine.Det finns lite olika varianter på det där. Har sett ett exempel där man låter returen till solvärmen värma brinen till VP för att höja COP ett par snäpp. I en artikel i en tidning jag inte minns namnet på så skickade man ner överskottet från solvärmen under hela året i en isolerad (fuktig?) sandbädd under huset där det låg markvärmeslang. På så sätt kunde man ta tillvara sommarens solinstrålining på hösten. Tror "TotalCOP" på den anläggningen låg på 9 om jag minns rätt.
Det är naturligtvis en alldeles utmärkt idé och den tillämpas redan i flera anläggningarmed mycket gott resultat. Det finns dock ett antal fallgropar att ramla i och en av demär som "mexitegel" tar upp att vi måste kunna begränsa temperaturen på inkommande brinetill VP. VP är stolta maskiner (eller dumma, hur man nu vill se på saken) och vill av principinte ha hjälp på vare sig kalla eller varma sidan.Förutom att vi kan höja COP på VP till fantastiska nivåer, så höjer vi även verkningsgradenpå solfångarna genom att vi KYLER panelerna maximalt. Det senare kan verka paradoxalt,men det är med max temperaturdifferens mellan tempen på taket och mottagaren, som vi fårmax energi skördat från solen. Om mottagaren är en VP som lämnar t.ex. 5 grader ut så gårsolfångaren så fort det blir ljust hela vintern igenom...Lagring av värme under bottenplattan i huset är inte heller utan problem. Vi får t.ex se uppmed fuktvandring om vi får varmare under plattan är ovanför densamma.Grundidén är alltså mycket bra, men att bara koppla ihop prylarna på chansning kan bara blipannkaka
Jag ser tydligt att uteffekten i mina vakuumrör sjunker med stigande systemtemperatur.Det som driver är väl delta mellan stagnationstemperaturen och aktuell temperatur, ju större delta, ju mera effekt.Jag har sett strax under 200 ⁰C som mest i mina sfinxrör och om jag laddar mot 40 ⁰C i beredaren ger den mera effekt än när tempen är 85 ⁰C.Om solen skiner lite klent så att fångarna bara kommer upp i säg 40 ⁰C ger de ju inget om beredaren redan ligger på 50 ⁰ men en del om tempen ligger på 10 ⁰C.
@Toprunner: kollektorns förmåga att ta upp strålning ökar inte i sig, men ettantal andra intressanta saker händer om vi kan sänka systemtemperatureni solfångarkretsen:- lägre värmeförluster i alla led, både i kollektor och rörledningar- väsentligt ökat antal drifttimmar, en plan solfångare går alla dygnets ljusa timmar- stor temperaturdifferens mellan källa och mottagare betyder mycket mottagen energi- bättre "fart" på värmeöverföringen mellan kollektor och vätska solfångaren, liksom i VVX i tankarna, eftersom värmeldningsekvationen inte är linjärOm man dessutom kunde tillåta sig att vi i vissa driftfall kunde få lov att kondenseraluftens fuktighet direkt på kollektorplåten, så skulle vi få ut ångbildningsvärmet urvattenångan också. Detta är dock inte självklart att göra med standardsolfångareoch fungerar inte alls med HeatPipe.Solen arbetar mot minst två olika volymer, hög- resp. lågtemp. VP tar vid behov energifrån lågtemp.tanken och flyttar till högtemp.tank. Om man medvetet låter solvärmd brinegå ut ur huset beror olika parametrar:Vid grundvattenvärme och sjövärme tar vi enbart från tanken tills KBin blir varmare än KBut.Vid ytjordvärme kan vi få viss buffring av energi mellan dag och natt och kanske frånen dag till en annan. Därmed kan vi tänka oss fall där det är OK att släppa ut KBut som ärVARMARE än KBin.Vid bergvärme så kan vi ha bättre lagringsmöjlighet än vid ytjordvärme, men vi kan iblandt.o.m. ha sämre! Om vi t.ex. har stark vattenföring förbi borrhålet så blir dess lagringskapacitetnästan lika dålig som vid grundvatten- och sjövärme...- korttidsgargring i berget OK- återladdning av "frusna" borrhål OK- men långtidslagring är inte lika självklart att åstadkomma