Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 100 kvadratmeter, välisolerat, Norrland - är FLVP rätt?  (läst 2195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VKV-BoE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Jag bygger en stuga på 100 kvadratmeter. Isoleringen i stugan är bra dvs i klass med de krav de nya reglerna för hus kräver. När jag först hörde talas om frånluftsvärmepumpar tyckte jag att det var det bästa alternativet ur miljösynpunkt.
När man nu ser pÃ¥ vilka alternativ som finns sÃ¥ är det ju mest äldre modeller som finns förutom ComfortZone och Nibe 750 vilka verkar ha satsat pÃ¥ nya typer av kompressorer och tar tillvara energin i frÃ¥nluften effektivt. Men till vilket pris - bÃ¥de ljudmässigt och prismässigt!! 
Har någon ett förslag till lösning?
Stugan kommer att vara fullt uppvärmd året runt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du räknat fram nån siffra på max effektbehov?
Ska du ha nån extra vämekälla, typ kamin?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad VKV-BoE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Nej jag har inte räknat ut maxeffektbehov men isoleringen är 435 mm i tak, 270 mm i vägg och 300 mm under plattan samt superisolerglas i fönster.
Beträffande kamin räknar jag med att installera en kamin. Den kommer att hjälpa till då jag är i stugan och förbrukar varmvatten men inte för uppvärmning då jag inte är där (men då förbrukar jag ju inet varmvatten).

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Frånluftvärmepumpen kommer bäst till sin rätt i mellan eller södra Sverige beroende på yttertemperatur. Fördelen med FLVP är luftomsättningen. Men du verkar vara i denna stuga då och då. Det innebär en luftomsättning, som inte fyller någon större funktion.

Jag skulle föreslÃ¥ en vanlig luft-luft med 8/20 grader drift eller möjligen bergvärme (vilket kan vara lite exklusivt). Varför skall du ha full värme  hela tiden?
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad VKV-BoE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Stuga och stuga - det kommer troligen att vara min plats på jorden till 75% eftersom både min fru och jag är pensionärer. Då ser jag det som olämpligt att köra värmen upp och ner utan låta den ligga på mer eller mindre konstant nivå - därav den kraftiga isoleringen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle nog tro att en liten "vanlig" FLVP kan duga, men du får ju elda lite i kamin för att slippa allför mycket eltillskott.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad VKV-BoE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tack för svaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 275
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!