Jag ska beställa en luftvärmepump till vår sommarstuga då vi vill ha kyla nu under sommaren och lite underhållsvärme på vintern.
Stugan helt nybyggd och jag har dragit fram en 16A-fas just för ändamålet där innerdelen ska sitta över entrén.
Jag tänkte beställa en "PANASONIC NE9JKE ETHEREA" för 9800:- och sedan lägga till monteringskit för 890:- samt ett montageset med kabelkanaler för 485:-.
Detta verkar vara det bästa priset jag hittar på dessa grejer och det verkar ju vettigt, eller finns det bättre för pengarna? Har bara hört bra om just Panasonicpumparna och gillar designen på den dessutom.
Nu tänkte jag även installera detta själv, om det är möjligt... Jag är praktiskt lagd, snickare med VVS-erfarenhet samt elutbildning så jag tror inte att det bör vara några problem.
Men vad behöver jag för prylar? En vakuumpump, så långt är jag med. Och en vakuumklocka då så klart. Vart köper jag detta billigast? Eller ska jag betala någon att göra det åt mig? 5000:- för en installation pröjsar jag inte men jag betalar gärna någon för att vakuumsuga det åt mig, problemet är ju att få tag på någon att göra det åt mig när jag har köpt pumpen över nätet...
Så, vad säger ni som kan det här?
Ska jag leta efter någon i Arbogatrakten som kan installera det eller ska jag köpa vakuumpump och tryckklocka och testa själv? det kan ju inte gå mer än åt helvete