0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ja grunda och måla apan, olja i ändträ också för att va extra säker...Precis som Carl N skrev på förra sidan, så kan/ska man göra..Vad gäller falu rödfärg (slamfärgen) så skulle nog jag tvätta bort skiten med vatten innan jag målar över den, skrubba bort så mycket som bara går...
Citat från: savar skrivet 02 juli 2010, 08:15:51ja grunda och måla apan, olja i ändträ också för att va extra säker...Precis som Carl N skrev på förra sidan, så kan/ska man göra..Vad gäller falu rödfärg (slamfärgen) så skulle nog jag tvätta bort skiten med vatten innan jag målar över den, skrubba bort så mycket som bara går...Skiten?Äkta falu rödfärg är antagligen den färg som är absolut bäst.....
Faluröd är väl i princip som att lämna omålat.Det finns lador som stått i hundra år med omålad fasad, och husen i Finland är rätt ofta helt obehandlade.Plast och Olje-färgen är nog ofta det som gör att trä ruttnar, men snyggt är det tills det ruttnat!
Finns det annan färg än falu röd till ett hus
Hyvlat virke bör undvikas utomhus i alla fall som panel.
Citat från: smurfen72 skrivet 05 juli 2010, 23:34:26Hyvlat virke bör undvikas utomhus i alla fall som panel.Anledning?