Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har du erfarenheter av solceller?  (läst 9149 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Har du erfarenheter av solceller?
« skrivet: 25 juni 2010, 16:48:31 »
Hej  *vinkar*

Satt och kollade på lite solceller, och fick några funderingar som jag inte hittar något bra svar på.
Dom solceller jag kollade på var av typen "Poly solar cells" och jag kollade lite statistik över soltimmar, där hittade jag att i Sundsvall ska det tydligen vara 3000 soltimmar per år.
Och på solcells panelen stod det 100 watt. Och det antar jag är max effekt vid optimala förhållanden.
3000 x 0.1 = 300 kwh per år som max, men vad kan man realistiskt förvänta sig att få ut på ett år om jag placerar panelen i söder läge med en rekommenderad vinkel på 40 grader?
Panelerna kommer inte följa solen.

Mvh Lars
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2010, 07:29:03 »
Jag har funderat i lite samma banor att solcellel skulle minimera de små elapparaternas elförbrukning i huset men solvärmens tidräknare har inte hittills överskridit 900h/år
Vi har helt enkelt en sådan väderlek att moln drar ned årsprognoserna.
Jag har den önskan att de någon dag skulle komma på hur tillverka en solcell som ger nånting vid dagsljus, ljus har vi ju mera av än direkt solsken
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2010, 08:48:25 »
Vi har 2 st solceller på stugan som står på en ö, dessa laddar molniga och ljusa dagar några Amp, men svårt att använda solceller för en villa, och annars så dyrt så det aldrig lönar sig.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2010, 11:04:35 »
Jo, skulle tro att vi alla här har solcells funderingar... Ang, det självförsörjande huset på länken ovan är det mycket intressant, men känns ändå lite "fel" på något sätt att man skapar "självförsörjning" med myyycket pengar... Att investera kanske minst 300.000:- + ev räntekostnader och återkommande dyra batteribyten låter inte som någon bra affär precis jämfört med ett "vanligt" lågenergihus.

Kanske tar 25år innan allt är betalt och man verkligen kan utnyttja "nollkostnad" för sin förbrukning och då kanske det är dax att byta ut alla grejor....

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med långvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat några VP-installationer genom åren...   Så lite VP intresse finns det allt också vid behov...

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2010, 11:09:02 »
blir ju mycket billigare investering om man äger ett företag som säljer prylarna..
blir ju till inköpspris..och ingen moms...så kanske halva priset ...eller mindre
går ju lite snabbare att tjäna in investeringen då..
men vem skulle inte vilja ha ett självförsörjande hus..
klart intressant

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9788
  • Karma +19/-4
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2010, 11:26:52 »
Om jag minns rätt räknar man med att i Tyskland kan man få ut 700 - 900 kWh/år från solceller med en 1 kW effekt. I Sundsvall blir det mindre. Sommartid kommer en del av soltimmarna när solen står bakom solcellerna. I Tyskland är det inte samma problem med det plus att solen står högre över horisonten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2010, 11:41:31 »
Jag hittade det här efter ännu mer sökning:
Citera
Med tumregeln fyra timmar gånger solpanelens effekt ger för en 75-wattspanel ca: 300 Wh/dygn, detta gäller under sommarmånaderna. Under ett helt år kan man multiplicera panelens effekt med 1000, vilket blir ca: 75 kWh/år +-10%.
Med en solcellsregulator av MPPT-typ (Naps MaxPower är en sådan, men den klarar inte alltför hög effekt), kan den ge ytterligare 30 procent mer energi
http://24volt.eu/solcell.php

Den panel jag hittade som lockade mest är en DIY (man får bygga i hop den själv) panel på 770 watt. Den kostar ca 5500 kr importerat och klar med frakt och tull.
Sen måste du ju självklart ha en Grid tie inverter, dom finns i lite olika prisklasser men en som jag ha kollat på låg runt 5-6000 kr och klarade av 800 watts effekt.

Och om deras räkneexempel stämmer, så betyder ju det att 770 watts panelen kommer ge 770 kwh/år + 30% eftersom invertern hade MPPT (Maximum power point tracker) funktion. Det blir alltså 1000 kwh/år. Och min investering blir ju runt 10-11 papp då + bygg material för solcells panelerna, det vet jag inte hur mycket det kan gå på, men gissning är väl iaf 5000 kr eftersom det blir en panelyta på 5 kvm.
Så om elen jag betalar för nu kostar 1 kr/kwh så tar det förmodligen 15 år innan jag tjänar igen den investeringen. Men om el priset hojs undertiden jag äger panelen går det ju så klart snabbare.

Panelerna och invertern har jag hittat på ebay.
Ytterligare ett problem jag hittade var att inte alla inverters var CE märkt, och det får en att fungera över vilken energi man får av invertern. Dom flesta påstår att deras inverter ger en "ren sinusvåg", men jag vet inte, känner mig naturligt skeptisk till saken.
Om du vill veta mer om grid tie inverter så kan du läsa här hur det fungerar:
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/grid_solcells_anlaeggning/grid_connected_solar

Allt som allt tycker jag att det låter lockande. Det är ingen jätte investering, och jag själv funderar på att dela ett paket med en kompis så man inte behöver lägga ut så mycket pengar för att se hur bra det fungerar.

Vore jätte roligt att höra ifrån någon som redan gjort samma sak?
Och det självförsörjande huset var intressant läsning, mer sånt :)
« Senast ändrad: 26 juni 2010, 11:58:58 av ljs-s »
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2010, 21:16:32 »
du får inte glömma att han slipper anslutningsavgifter till elnätet samt årsavgifter mm.
huset är nog rätt nära lågenergihus tror jag.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2010, 21:21:29 »
Är inga stora summor, 16200:- i anslutningsavgift, samt 1100:-/år i fast avgift, är en bråkdel av solcellsanläggningen.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2010, 23:31:50 »
då har ni billig anslutning samt årsavgifter
anslutning ca 35' + fast 3150 + överföring 20,5 öre/kwh

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2010, 10:56:57 »
då har ni billig anslutning samt årsavgifter
anslutning ca 35' + fast 3150 + överföring 20,5 öre/kwh

Pratar ni om en anslutningsavgift för att få sälja elen?
Hur fungerar sånt där, om jag vill koppla in mina solceller via en inverter på mitt elnät, och jag inte känner att jag behöver sälja elen jag skapar eftersom det inte handlar om så mycket.
Kommer det bli nått knas med min elmätare eller nått tro?
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #12 skrivet: 27 juni 2010, 12:04:59 »
Man sätter då in en "plus-minus" elmätare om du skall sälja el, men hursom så måste du ha kontaktor som bryter upp "ditt" elnät vid strömavbrott.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #13 skrivet: 27 juni 2010, 12:06:52 »
då har ni billig anslutning samt årsavgifter
anslutning ca 35' + fast 3150 + överföring 20,5 öre/kwh

Pratar ni om en anslutningsavgift för att få sälja elen?
Hur fungerar sånt där, om jag vill koppla in mina solceller via en inverter på mitt elnät, och jag inte känner att jag behöver sälja elen jag skapar eftersom det inte handlar om så mycket.
Kommer det bli nått knas med min elmätare eller nått tro?

Läs här om vad du får göra och vad du behöver för prylar:
http://egenel.etc.se/

Lite kort: Du behöver en nettomätare och en godkännd växelriktare som inte matar ut ström om spänningen försvinner på elnätet. Dessutom måste man kunna koppla bort solanläggningen från utsidan av huset och den måste anmälas till elbolaget.
Det är inte så kul för elbolaget om dom bryter spänningen på elnätet för service och så ligger dina solpaneler och skickar ut spänning 'bakvägen'...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Har du erfarenheter av solceller?
« Svar #14 skrivet: 27 juni 2010, 12:25:03 »
Igentligen ingen större fara, att de bakmatas ut på nätet, jobbar man på Hsp nätet så bryter man även bort Lsp brytaren, annars 400v in på trafo blir 10700v på Hsp sidan, samt att man alltid spänningsprovar och jordar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!