0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Frånslaget (GT9)vid vv produktion är beroende av vilken vv temp du har inställt (Meny 2.3) plus halva vv differensen (Meny 2.4) I mitt fall har jag meny 2.3 = +44 ºC och meny 2.4 diff 9 grader vilket ger stopp på GT9 = +48,5 ºC (+44 ºC + halva diffen 9/2 =4,5 grader) I handboken står det angivet att vid vv spets (legionella) höjs vv temp med 5 grader utöver det som är inställt på meny 2.3. Min vp skulle således inte behöva eltillsats för att kunna nå till 44+5 =49 vv temp då den ju klarar detta med enbart kompressor drift, men den slår alltid ifrån kompressor vid GT9 = +48,5 ºC. Bevisligen så körs inte enbart kompressor för mig och jag tror inte din vp gör legionella på enbart kompressor heller.
Førklara gærna vad en rego600-kompressor ær Anvænder inte IVT kompressorer från Mitsubishi ?Om skiktningen ær bra i tanken varfør behøver du 70°C Vb ut (då lær du ha runt 65°VB in) før att hålla 60°C i tanken?? Tempen på GT3 och GT9 bør vara ganska lika i slutet av vv-kørning..VB ut på 50-53°C motsvarar 1°C varmare kondensering. 55°C kondensering torde ju bli i runda slængar 90°C i hetgas temp på en 407C maskin, vilket knappast kan tolkas som "køra skiten ur kompressorn".Dæremot blir COP på VP betydligt sæmre, och i slutet på varmvattenkørning kanske du har ett COP på 1,4 - 1,5. Kanske ser man det som en møjlighet att nær COP inte ær bættre, få vila kompressorn och ta resterande grader med elpatron.Det ær lag på att alla VP tillverkare skall ha legionellakørning med 7 dagars intervall. Har man råd att toppa upp VVB några grader med elpatron 1 gång / veckan kænns som en ganska billig førsækring.. Det kostar væl inte många kronor før att undvika legionella. Køper folk en bergværme før 120 000 så ska man børja gnælla om några hundralappar om året.
ojdå du verkar ha koll på detta. med "rego 600" menade jag den äldre generationen, Greenline. alltså inte mitsubishi. de var väl olika slags kompressorer. både scroll och kolv. med rego 637/638/634 och säkert någon mer rego så pratar jag om 60-65 kompressorer dvs mitsubishi. bl.a. med att köra skiten ur dom så är de väl mera att släppa en sådann kompressor (rego600) vid 53grader för att veta att den fortfarande är som den ska. är det över 53 är det väl vanligt att flödet på P2 är för låg, alltså mera att jag ska vara lite säkrare att den ska klarar 1-2 år utan service m.a.o, d.v.s en vanlig service på äldre VP. om skitningen i tanken har du säkert rätt i jag bara räkna snabbt i huvet och tänkte mig inte rikitgt för kanske.