Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elementen, kan man ta bort dom helt?  (läst 3076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad u1malmberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Elementen, kan man ta bort dom helt?
« skrivet: 09 juni 2005, 09:27:46 »
Hejsan!

När vi ändå pratar element...

Vet inte om det har så mycket med värmepumpar att göra, men nästan! :)

Har ett hus med direktel och går och funderar på att installera en L/L pump och den skulle i så fall placeras i nära anslutning till vardagsrummet (precis utanför enl. rekommendation).

Jag hÃ¥ller just nu pÃ¥ att renovera vardagsrummet och skall i samband med det montera nya välisolerande fönster  a:gl

Som det är nu sÃ¥ har jag tvÃ¥ element under tvÃ¥ fönster och dom elementen är rätt gamla och FULA.  FrÃ¥gan är, kan man ta bort elementen helt och hÃ¥llet? Eller kommer man att fÃ¥ problem med kallras och annat (eller fixar dom nya fönstren det tillsammans med värmen frÃ¥n pumpen?) Kan tänka mig att behÃ¥lla en liten dosa där sÃ¥ att man i framtiden kan stoppa dit nya (finare ;) ) element om man nu skulle vilja det.

Så, är det dumt att ta bort elementen?

mvh
Johan

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elementen, kan man ta bort dom helt?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2005, 09:46:29 »
Behåll dosan i väggen och prova! Vad som upplevs som kallras är ganska subjektivt (och den åsikten är också subjektiv förstås, så någon har förstås motsatt syn...) Men du har ju inget att förlora och allt att vinna.

Men ta inte bort så många element att du är helt rökt om pumpen lägger av!
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Elementen, kan man ta bort dom helt?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2005, 14:51:31 »
Jag har bytt samtliga fönster och jag upplever att det var kallare på golvet med gamla fönster (2 glas) och element än med nya (tiivi diamant+) utan element.

Det kan bli lite kallt på fönsterbrädan när det är -15 och kallare men blommorna har inte sagt nåt :).

 Jag kan säga att jag lämnade kvar elementledningarna ända tills jag kom med björkparketten och skulle börja sÃ¥ga hÃ¥l och dona.

 DÃ¥ tappade jag istället systemet pluggade ledningarna och kapade av rören med ett löst bÃ¥gfilblad i sÃ¥gspÃ¥net i golvet (sÃ¥gningen tog 4-5timmar).  Jag har aldrig Ã¥ngrat detta.

Ps Nu är det så att jag har golvvärme också men den är helt avstängd när jag kör luftvärmepumpen och det går som sagt perfekt. Ds
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Värmepumpsgruppen Skåne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Värmepumpsgruppen SkÃ¥ne
SV: Elementen, kan man ta bort dom helt?
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2005, 12:50:37 »
Comfort värmepumpen (luft-Luft) klarar kanske värme ditt hus/rum men tänk OM det inte skulle räcka!!! Avvakta och känn, spara ledningarna!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 515
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!