0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
ja men om du kör 50 lass på ett år blir åkarn av med 125000tkr i inkomster på dom mil som är körda. 25 000 av dom är moms till samhället .går företaget + ska ytterligare 28 000kr betalas i vinst skatt, samhället tappar 53 000 kr i skatte intäkter . din arbetsgivare tappar 72 000 kr i skattat kapital som han kan lägga som en beskattad reserv i företaget för lite sämre tider . så jag tycker att man stjäl 72 000 kr av firman och 53 000 av samhället för att du ska få 25 000 kr i fickan för ett sne lass i veckan som du tar 500 kr för. dom 53 000 kronerna som samhället behöver får vi andra betala och det är det jag inte tycker är rätt.dom 72000 din chef förlorar visar egentligen att han är för snäll och borde gå en kurs i grundläggande ekonomi för företagare .c-c
Håller inte med dig om ditt räknesätt alls. Får man för åkarn så kan man knappast kalla det för stöld från åkarn hur du än räknar. Sen den biten som ska till staten håller jag med dig om, men kör inte jag lasset gör nån annan det svart i stället.Tro det eller ej men de snåljåpar som eldar med ved är inte ett dugg intresserade av att betala transporten vitt, de har köpt veden svart och betalat transporten svart till 95% av fallen. Resterande 5% har möjligtvis köpt veden vitt.Sen kan jag inte hålla med om att jag kör 50 svart-lass om året för 500kr styck, även där blir din uträkning sne.
Vill man inte se svartjobb så gör man inte det. Tror inte de har försvunnit... hör fortfarande .. polacker, letter, ester etc .. hit och dit. Av dina ponerade 1000kr så avgår nog en del till arbetsgivaren, försäkringar, material och lite i bolagskatt mm. Allt kan inte tagas ut som lön.Sedan tror jag att de som står utanför arbetsmarknaden gör det oavset rut eller ej. De som rekryterats till rut har redan varit inne i systemet. Det vi behöver är lärlingar. Låga ingångslöner.
Åkarn gör en förlust. Du gör vinsten. Åkarn är dum.
Försäkringar, material, mm som försvinner i bolaget blir till största delen skatt i de bolag som får leverera dessa saker, så skatten kommer in ändå.Räknar man dessutom in att den anställde sedan köper varor, och kanske t.o.m alkohol och tobak så blir det rena jackpoten!
CiteraÅkarn gör en förlust. Du gör vinsten. Åkarn är dum.Nu handlar detta om ved till en kamin/panna, inte det nybeställda köket som nån ska ha hemkört.Så länge det finns pannor och kaminer så kommer svart vedtransport att finnas och den är i 99/100 fall betalad i svarta pengar, inte för att jag tar betalt i svart utan att kaminägaren SKA betala svart för att hålla nere priset.Åkarn gör ingen förlust på det, körde jag det inte blev det inte kört vitt heller för den delen.
Citat från: joka83ed skrivet 21 juni 2010, 11:42:11CiteraÅkarn gör en förlust. Du gör vinsten. Åkarn är dum.Nu handlar detta om ved till en kamin/panna, inte det nybeställda köket som nån ska ha hemkört.Så länge det finns pannor och kaminer så kommer svart vedtransport att finnas och den är i 99/100 fall betalad i svarta pengar, inte för att jag tar betalt i svart utan att kaminägaren SKA betala svart för att hålla nere priset.Åkarn gör ingen förlust på det, körde jag det inte blev det inte kört vitt heller för den delen.Lastbilar har väl färdskrivare ... ?