Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Får inte ner 20mm slang i borrhålet !
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Får inte ner 20mm slang i borrhålet ! (läst 5048 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
karaff
Formsprutar konstruktionsplaster
Kan värmepumpar
Stad/land: Gislaved
Antal inlägg: 153
Karma +1/-0
Kön:
karaff
«
skrivet:
19 juni 2010, 12:50:32 »
Citera
Grävde fram borrhålet för att testa om det går o pumpa vatten ur det för bevattning..
Testade först att pumpa med ett vanligt järnrör på ett par meter och kom precis ner i vattnet, dock sjunker nivån ganska snart så man får luft istället..
Tänkte testa o stoppa ner 10m 20mm PEM slang i hålet och suga med den, dock får jag inte ner slanger mer än 2-3 meter innan det är helt omöjligt, kan hålet ha rasat ihop precis under foderröret ? Eller är det en kant där imellan som jag fastnar i, eller kan det vara is fortfarande ? känns osannolikt.
Förslag ?
Loggat
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Får inte ner 20mm slang i borrhålet !
«
Svar #1 skrivet:
19 juni 2010, 16:41:17 »
Citera
Sänk ner en kamera och en ficklampa i ett snöre...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #2 skrivet:
19 juni 2010, 16:45:27 »
Citera
Sätt ett rör på nån meter längst ner på slangen, slangen böjer sig säkert och fastnar mot "väggen"
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
karaff
Kan värmepumpar
Karma +1/-0
Kön:
karaff
«
Svar #3 skrivet:
20 juni 2010, 00:19:39 »
Citera
Det kan ju vara värt ett försök..
Problemet är att mössan över foderröret är helgjuten i något gummimaterial där rören går igenom genomföringar med slangklämma runt, så o lyfta o titta ner är ett minst sagt stort jobb då jag får gräva endel för o kunna lyfta upp hela slangpaketet.....
Har bara gjort ett litet hål för slangen i en ledig genomföring, men att räta änden på den med ett rör kan ju vara ett bra vis o få det att styra nedåt.
Loggat
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.
karaff
Kan värmepumpar
Karma +1/-0
Kön:
karaff
«
Svar #4 skrivet:
20 juni 2010, 13:20:35 »
Citera
Skar slangen snett i ena änden och fick ner den mycket enklare, har uppskattningsvis 9 meter från markytan ner i hålet.
Började köra med min pump och fick bra flöde i ca 10min, sen avtar det tills det bara trycker ut vatten stötvis, väldigt sakta..
Kan det vara så att hålet ger ganska dåligt med vatten, så jag sänker nivån hela tiden tills pumpen inte orkar suga mer, då hamnar det i ett jämnviktsläge där vattenytan stiger - pumpen trycker ut en skvätt så det sjunker och inte orkar suga, så stiger vattnet osv osv ?
Har fått för mig att man kan inte under några omständigheter suga mer än 10 meter som mest oavsett pump, så att stoppa ner djupare slang skulle inte ge något ?
Om jag haft ejectorpump i hålet och kunde sänka nivån till 100 meter, ger hålet då mer vatten eller skulle jag få samma fenomen då ?
Antar att det är svårt att stimulera tillflödet och att det är ganska konstant ?
/karaff
Loggat
lars
Expert på värmepump
Antal inlägg: 306
Karma +0/-0
lars
«
Svar #5 skrivet:
20 juni 2010, 13:41:06 »
Citera
Jag tar vatten ur borrade brunnen. Undrade om Du mjligen kan få undertryck när Du pumpar? Har Du någon lufttillförsel? Jag har luftning genom en annan genomföring.
Loggat
karaff
Kan värmepumpar
Karma +1/-0
Kön:
karaff
«
Svar #6 skrivet:
20 juni 2010, 13:46:45 »
Citera
Det suger luft in runt slangen som inte är helt tight i genomföringen, här ser man även att det bubblar lite om den när man stänger av pumpen, tyder på att vatten flödar in och trycker ut luften som sugits in när nivån sjunkit ?
Men det borde inte bli så mycket undertryck om vattnet flödar in någorlunda, för annars betyder det att man luftfyller brunnen ?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #7 skrivet:
20 juni 2010, 18:25:57 »
Citera
Har du en ejektor på 100 meters djup ökar med säkerhet möjligheten att ta mer vatten väsentligt. Det finns med säkerhet många vattenförande sprickor i ditt berg och dess djupare du tar vattnet dess fler sprickor hjälper till med flödet. Det finn visserligen även helt tätt berg med det är rätt ovanligt.
En bra pump kan lyfta vattenpelaren ca 9 meter sedan uppstår det vakuum i slangen, men dom flesta pumpar klarar inte den lyfthöjden pga inre otäthet
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
karaff
Kan värmepumpar
Karma +1/-0
Kön:
karaff
«
Svar #8 skrivet:
20 juni 2010, 21:02:24 »
Citera
Men då behövs dubbla slangar och lite andra speciella grejor antar jag som gör att det genast kostar mer pengar ?
Fick pumpen gratis och köpte 10 meter slang o en koppling för 200 spänn så det är ungefär vad jag lagt ut hittils..
Har även en grävd brunn som jag funderar på att prova, denna ligger dock under uppfarten med lite sten ovanpå..
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #9 skrivet:
20 juni 2010, 21:40:33 »
Citera
Du behöver en ejektor, dubbla slangar och en ejektorpump. Men ett "paket" kostar säkert inte mer än 8-10 000:-
Loggat
karaff
Kan värmepumpar
Karma +1/-0
Kön:
karaff
«
Svar #10 skrivet:
20 juni 2010, 22:19:44 »
Citera
Ejektor går ju få tag i begagnat..
Vad skiljer en ejektorpump från en vanlig ?
Har två pumpar till på gång men tror inte de ger mer än 3-5 bar..
Antar att ejektorpumpen har betydligt högre arbetstryck ?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #11 skrivet:
20 juni 2010, 22:29:21 »
Citera
På en ejektorpump har du två "utlopp" och ett "inlopp", inlopp i "botten" på mitten tappar du av lite vatten till förbrukning och i toppen pumpar du tillbaka vatten med högt tryck som sedan vänder i ejektorn och "drar med" sig nytt vatten upp till inloppet.
Loggat
karaff
Kan värmepumpar
Karma +1/-0
Kön:
karaff
«
Svar #12 skrivet:
21 juni 2010, 15:15:30 »
Citera
Frågan är hur det går om man seriekopplar två pumpar, tar ut flöde på mitten och har den ena för tryckstegring för en ejektor.
Själva ejektorn i sig misstänker jag är en rätt okomplicerad annordning med ett munstycke som skapar en "jetstråle" in i inloppet på sugslangen ?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1056
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
TS Comfort AB
Ewald
tombe
Asa
Börje__
Caper
danne824
R.nord
dvolod
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info