0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns inget motsatsförhållande i detta, det jag vänder mig mot är att man öppnar för "ny" kärnkraft, och forskning, istället för att fokusera på att bygga ut miljövänliga alternativ, och satsa på energibesparing, och succesivt fasa ur de reaktorer vi så småningom kan undvara, och först därefter eller paralellt ersätta de få kraftverk vi verkligen behöver ha kvar med nya reaktorer.
Håller med CarlN. Såg också ett program om fransk kärnkraft. Sedan så har vi ju hela rymden att dumpa i Bara det inte smäller på vägen upp
Om jag inte missminner mig förbrukades mer energi för att förkorta halveringstiden på de radioaktiva isotoperna än vad som producerats i det ursprungliga kärnkraftverket...
Citat från: Rickard skrivet 20 juni 2010, 10:05:40Om jag inte missminner mig förbrukades mer energi för att förkorta halveringstiden på de radioaktiva isotoperna än vad som producerats i det ursprungliga kärnkraftverket...Öh, va? Förstod jag det rätt när du menar att hanteringen och transporter av restavfall(högradioaktivt) + förbrukningsartiklar(lågradioaktivt) gör av med mer energi äv vad verket producerar??
Det program jag såg så använde fransoserna vårt uttjänta avfall. det behövde sedan förvaras i 500 år innan det var ofarligt. Vet ej mer än så.