0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Japp... dags att förnya våra reaktorer... tack å lov.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7323264.ab
Att satsa aktivt på utveckling och forskning på ny kärnkraft är helt vansinnigt, vi måste istället satsa samma, eller mer, summor pengar på de hållbara alternativen, och på energibesparing.Kärnkraften är dyr, skitig - och vi har ännu inte, och kommer antagligen aldrig att få, en säker lagring av avfallet.Kärnkraft och kärnvapen är i mina ögon den allra största risken för utrotning av mänskligheten i ett kort perspektiv, typ inom några hundra år kan hela planeten vara smittad av kärnavfall och strålning i skadliga doser.Det som skulle kunna driva fram en katastrof med snabbt förlopp tror jag är överbefolkning, matbrist, världskrig och terrorism i kombination, ett mycket troligt scenario.Sammantaget skulle detta scenario göra det omöjligt för världens stater att avsätta pengar för slutförvar, krig skulle kulminera med kärnvapenattacker, och terroristerna (de fattiga nationerna som deltar i kriget) skulle kunna börja fokusera på attacker mot både kärnkraftverk och avfallslager hos motståndarna.Kärnkraft kan aldrig vara en långsiktig lösning på energibehovet, det måste komma från hållbara alternativ, och då måste pengar för forskning och utveckling läggas på detta och inte på kärnkraften.Jag är iofs för att vi behåller kärnkraft, och byter ut de som måste gå längst, men håller definivt med om att pengar för forskning och utveckling inte skall tillföras från skattemedel.Ett helt naturligt scenario är att succesivt utveckla biobränsle, sol, vind, vågkraft mm och i kombination med energibesparing succesivt fasa ur reaktor efter reaktor tills vi har minsta möjliga mängd reaktorer i drift, drömmen vore naturligvis att helt slippa kärnkraft i Sverige, men det kan nog dröja rätt länge innan vi är där.
Kärnkraften står inte för sina kostnader, det är det fösta man kunde kräva av ägarna, och de som vill bygga nytt, de tar ju inte ansvar för slutförvar eller upparbetning, utan de kostnaderna kommer att stjälpas över på stater eller elköpare framöver när det står klart hur mycket slutförvar eller upparbetning kommer att kosta.Varför satsa 45 miljarder på nåt som alla vet är vansinne på lång sikt, jag tycker det är billigt om vi kan bygga lika mycket miljövänlig kraft för tre gånger pengarna! - och utan en dyr nota som kommer efteråt, som trots allt skall betalas.Dessutom, om forskning, utveckling, produktion och konkurrens ökade skulle priserna komma ned betydligt på de miljövänliga alternativen.Att fortsätta med olja och kärnkraft är dumt, och alternativen är solklara, lika bra ta kostnaderna nu och inte när planeten är överbefolkad, med svält och krig som följd.
Skolfrågan är en droppe i havet om man jämför allvaret i kärnkraftsfrågan.
De som äger mark krin ekvatorn skiter blaka f*n i oss om vi inte betalar ...
Citat från: MGKea skrivet 18 juni 2010, 15:52:51De som äger mark krin ekvatorn skiter blaka f*n i oss om vi inte betalar ...Borde väl gå och arrendera mark, hyra/utbilda lokal personal. Komma överens med lokal regering om utbyggnad av elkraft systemet med en europa-länkJag är nog kanske lite naiv!